ورود بورس به فاز اصلاحی!
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، بازار سهام دیروز منفی شد. البته افت آن کوچک بود و به خصوص در نمادهای کوچک بازار، اتفاق نگران کننده ای رخ نداد. شاخص هم وزن به میزان ناچیزی افت کرد و تعداد نمادهای منفی هم نسبت به تعداد نمادهای مثبت، خیلی بیشتر نبود.
 
دیروز در آخرین دقایق معاملات 290 نماد مثبت در مقابل 360 نماد منفی در بازار وجود داشت که نمادهای منفی هم شاهد فشار فروش سنگینی نبودند.
 
حتی با وجود بیشتر بودن تعداد نمادهای منفی، اما تعداد صفوف خرید بیشتر از تعداد صفوف فروش بود. در دقایق پایانی بازار روز گذشته حدود 80 صف خرید در بازار وجود داشت که در مقابل 30 صف فروش، می توان به این نتیجه رسید که فعلا نباید نسبت به منفی شدن بازار واکنش احساسی نشان داد.
البته جدا از کم شدن تعداد نمادهای مثبت، اتفاقات دیگری هم در بازار رخ داد که اگر ادامه دار نباشند، می توان همچنان بورس را در مسیر صعود دانست.
 
یکی از اتفاقات منفی در معاملات روز گذشته، کم شدن قدرت خریداران حقیقی بود. پس از چند روز برتری خریداران در مقابل فروشندگان، دیروز سرانجام قدرت فروشندگان حقیقی نسبت به خریداران حقیقی بیشتر شد و شاخص قدرت خریداران حقیقی به عدد 0.98 رسید.
 
البته این عدد گرچه قدرت بیشتر فروشندگان را نشان می دهد، اما تفاوت معناداری در قدرت خریداران و فروشندگان دیده نمی شود. با این حال طی چند روز آینده باید این شاخص به طور مداوم رصد شود.
خروج پول و کاهش ارزش معاملات خرد
 
همچنین حقیقی ها دیروز دیروز حدود 310 میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند که این خروج پول، نسبتا عدد بزرگی محسوب می شود. با توجه به اینکه در سه روز معاملاتی پیش از آن هم خروج پول از بازار اتفاق افتاده بود، باید گفت که چنانچه طی دو سه روز معاملاتی آتی ورود پول به بازار اتفاق نیفتد، می توان سیگنال هایی مبنی بر منفی شدن احتمالی بورس دریافت کرد.
 
از طرف دیگر ارزش معاملات خرد هم دیروز 3400 میلیارد تومان بود که در مقایسه با روز شنبه که 3900 میلیارد تومان معامله خرد در بازار انجام شده بود، شاهد افت قابل توجهی در ارزش معاملات خرد هستیم.
 
تمام این موارد گرچه سیگنال هایی منفی از بورس مخابره می کنند، اما از آنجا که بازار 11 روز متوالی با رشد شاخص کل همراه بوده و طی این مدت رشد چشمگیری داشته، طبیعی است که چند روز هم بازار منفی شود.
 
در جا زدن و افت محدود بازار در این روزها اتفاقی طبیعی محسوب می شود اما به این شرط که منفی ها خیلی ادامه پیدا نکنند که دوباره حقیقی ها با قدرت زیاد وارد میدان فروش شوند.
 
در این شرایط برای بازار امروز هم می توان افت شاخص ها را متصور بود و با توجه به شیب نزولی شاخص در یک ساعت پایانی معاملات روز گذشته، امروز احتمالا بازار با عرضه های بیشتر نسبت به روز گذشته را شاهد باشیم.