افزایش بی‌سابقه قیمت موادغذایی اساسی
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی (ایستانیوز)ُبررسی ها نشان می دهد قیمت روغن در یکسال گذشته نزدیک به ۴ برابر شده است، این نرخ بالاترین تورم به ثبت رسیده در میان تمامی کالا های خوراکی محسوب می شود.
 
تورم نقطه به نقطه در مهر ماه ۴۸.۶ درصد برآورد شده، به بیان ساده تر خانوار ایرانی برای تهیه یک سبد مشخصی از کالا و خدمات در مهر سال جاری حدود یک و نیم برابر بیشتر از مهر سال گذشته برای تهیه همین سبد هزینه کرده اند.
 
تورم نقطه ای اقلام غیر خوراکی و خدمات نیز در مهر ماه ۳۶.۱ درصد بوده، این در حالیست که تورم نقطه به نقطه اقلام خوراکی ها ۷۰.۷ درصد به ثبت رسیده است. این امر نشان می دهد در یکسال گذشته عمده تورم رخ داده در کشور متأثر از افزایش قیمت مواد غذایی بوده است.
 
دولت در ابتدای سال دست به یک جراحی اقتصادی زد و با عنوان اصلاح یارانه کالاهای اساسی اقدام به حذف ارز ترجیحی کرد. همین امر باعث شد تا شاهد افزایش شدید قیمت الخصوص مواد غذایی باشیم، تا جایی که تورم ماهانه خوراکی ها در خرداد ماه بالغ بر ۲۵ درصد به ثبت رسید.
 
در بین اقلام خوراکی بیشترین تورم رقم خورده در یکسال گذشته به روغن تعلق دارد. تورم نقطه به نقطه این کالا در مهر ماه امسال ۲۸۹ درصد برآورد شده، به بیان ساده تر قیمت روغن طی یکسال گذشته نزدیک به ۴ برابر شده است.
 
علاوه بر حذف ارز ترجیحی، جنگ روسیه و اوکراین نیز از دلایل گرانی شدید این کالا در یکسال گذشته است چرا که هر دو این کشور ها از تامین کنندگان اصلی دانه های روغنی جهان هستند. البته دو سه ماهی است که به شکل جزئی قیمت روغن کاهش میابد.
 
برنج ایرانی دیگر کالای اساسی مهمی است که در یکسال گذشته با تورم نقطه ای ۱۳۸ درصدی افزایش قیمت شدیدی را تجربه کرده، این در حالیست که تورم برنج خارجی در همین بازه زمانی ۵۱ درصد براورد شده است.
 
گوشت مرغ نیز با ثبت تورم نقطه به نقطه ۱۲۱ درصدی از جمله مواد غذایی مهمی است که افزایش قیمت بالایی را تجربه کرده است. در مقابل مرغ گوشت قرمز در یکسال گذشته به نسبت تورم بالایی نداشته، تورم نقطه ای گوشت گوسفند حدود ۳۲ درصد بوده است.
 
با توجه به قیمت بالای گوشت قرمز احتمالا سهم این کالا از سبد تقاضا خانوار کمرنگ تر شده و همین کاهش تقاضا باعث گردیده تا گوشت قرمز افزایش قیمت کمتری را به نسبت مرغ که جانشین ارزان تر ان است داشته باشد.
 
در میان اقلام اساسی مهم که در سفره خانوار جایگاه بالایی دارند، افزایش قیمت چای خارجی پایین بوده، تورم نقطه به نقطه این کالا در مهر امسال ۲۸.۹ درصد به ثبت رسیده است./ اقتصاد نیوز