استمرار حال خوب بورس با رشد دلار و تزریق نقدینگی
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،در هفته گذشته، وضعیت بورس دلهره‌آور و ناامیدکننده بود؛ اما این هفته اوضاع این بازار به‌شدت تغییر کرده و بعد از مدت‌ها، شاخص کل با رشدهای قابل‌توجه مواجه شده است.
 
از چهارم آبان که شاخص کل با رسیدن به رقم یک‌میلیون و 241 هزار واحدی، ترس بزرگی به دل سهامداران انداخته بود، سازمان بورس با استفاده از همراهی سایر ارکان دولت و اقتصاد دست‌به‌کار حمایت از بازار شد و گرچه این حمایت در ابتدا فقط توانسته بود شاخص کل را مثبت کند، اما در ادامه با جهش قیمت دلار به بالای 34 هزار تومان در بازار آزاد، محرک تورمی مورد نیاز بازار برای برگشت پرقدرت فراهم شد و فقط در روز شنبه هفته جاری، شاخص کل 3.5 درصد رشد کرد.
 
در ادامه، بازهم دلار بالاتر رفت و رکوردهای بالای 36 هزار تومان را نیز به ثبت رساند درنتیجه بازار سرمایه نیز با متناسب‌سازی ارزش خود با دلار، مسیر صعودی را در پیش گرفت. البته، بررسی ارزش دلاری بازار نشان می‌دهد که باوجود رشد قابل‌توجه شاخص کل و بالا رفتن ارزش بازار، همچنان کل رشد قیمت دلار در بازار تخلیه نشده و ارزش بازار سرمایه از منظر دلاری هنوز جای رشد دارد.
 
در این میان، بسته 10 بندی سازمان بورس که از هفته گذشته اجرایی شده و بخش مهمی از مفاد آن مربوط به تزریق نقدینگی و بیمه سبدهای خرد با انتشار اوراق تبعی بود، ثبات بیشتری برای معاملات حاکم شده و هیجان فروش کمتری در بازار مشاهده می‌شود. یکی از مفاد این بسته حمایتی، تداوم تزریق نقدینگی از صندوق توسعه ملی به بورس بود که به‌واسطه جذابیت قیمت سهام، هم به نفع صندوق است و هم به نفع بازار.
 
نکته دیگر اینکه آمارها استخراج شده از ورود و خروج نقدینگی کلان به بازار حاکی از این است که از ابتدای هفته گذشته حدود 4.5 هزار میلیارد تومان نقدینگی به بازار تزریق شده که به‌زعم تحلیلگران، یکی از دلایل رشد بازار بوده و احتمالاً توسط صندوق توسعه ملی به بازار تزریق شده است.
 
ورای همه اتفاقات بازار سرمایه، یکی از اصلی‌ترین عوامل محرک قیمت سهام و ارزش معاملات در شرایط فعلی، صعود قدرتمند دلار در بازار آزاد است که بنا به همبستگی شدید آن با ارزش بازار سرمایه، محرک مورد نیاز برای رشد این بازار را فراهم کرده است.
 
در لحظه تنظیم این گزارش، قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد تهران به محدوده 36 هزار و 650 تومان رسیده که حدود 300 تومان بیش از قیمت پایانی دیروز است و همچنان می‌تواند انگیزه‌ای برای رشد بورس باشد ضمن اینکه حتی با توقف رشد قیمت دلار نیز امکان رشد قیمت بورس به دلیل تزریق نقدینگی و اصلاح شرایط روحی بازار وجود دارد؛ اما نکته قابل توجه که تحلیلگران هم بر آن تاکید دارند این است که بازار سرمایه همچنان از ابهام در چشم‌انداز اقتصادی سیاسی و بلاتکلیفی احیای برجام هراسان است و در آینده نزدیک انتشار لایحه بودجه 1402 نیز می‌تواند بهانه‌هایی برای افت و خیر بازار فراهم کند.
 
پیرو همه این اتفاقات، بازار سرمایه در جلسه معاملاتی امروز (دوشنبه 16 آبان 1401) نیز با شرایط مساعدی روبرو بود و شاخص کل بورس تهران با بیش از 45 هزار واحد رشد معادل 3.35 درصد به رقم یک میلیون و 389 هزار و 749 واحد رسید.
 
در معاملات امروز، نمادهای فملی، فولاد، فارس، پارسان، شپنا، وغدیر و شبندر اثرگذارترین نمادها بر شاخص کل بورس بودند و نمادهای آریا، صبا، شگویا، بپاس، فغدیر، ارفع و شاوان بیشترین تأثیر را بر شاخص فرابورس ایران داشتند.