بورس چشم انتظار یک اتفاق خوب
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، کارشناسان بازار سهام معتقدند، وضعیت کنونی بازار سرمایه معلول برخی اتفاق‌هایی است که داخل کشور رخ می‌دهد. رخداد‌هایی مانند تصمیم گیری‌های اقتصادی، سیاست‌های پولی، بی‌ثباتی در رویه‌های اقتصادی و سیاسی و... که روی امنیت خاطر اقتصادی تاثیر می‌گذارد. تا زمانیکه امنیت سرمایه‌گذاری در کشور تضمین نشود، نه تنها بورس، بلکه سرمایه‌گذاری در تمامی عرصه‌های اقتصادی نیز با شکست روبرو خواهد شد.
 
هفته گذشته بورس تهران کانال ۱.۳ میلیون واحدی را از دست داد و به کانال ۱.۲ میلیون واحدی رسید. هرچند طی دو روز اخیر خبر‌هایی از حمایت از بورس منتشر شده، ولی به نظر می‌رسد حتی با سبزپوشی بورس در هفته جاری باز هم شاهد روند نزولی بورس در کوتاه مدت خواهیم بود.
 
همچنین انتظار می‌رفت با گزارش‌های شش ماهه حال و هوای بازار بهتر شود، اما متاسفانه حجم معاملات بسیار پایین است. سرمایه‌گذاران نیز به دلیل ریسک‌ها تمایلی به سرمایه گذاری ندارند. سه ماه دیگر نیز با ریسک بودجه مواجه خواهیم شد و ممکن است دولت برای تامین مالی دوباره دست داخل جیب شرکت‌ها کند.
وضعیت این روز‌های بورس چگونه است؟
 
حمید میرمعینی کارشناس بازار سهام در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه مردم نسبت به وضعیت بازار سرمایه ناامید هستند، اظهارداشت: «همزمان با شرایطی کلی که امروز بر کشور حکمفرما است، بورس نیز از شرایط خوبی برخوردار نیست، بر این اساس ریزش‌هایی که شاخص کل بورس طی روز‌های اخیر نیز ثبت کرده، با توجه به وضعیتی که وجود داشته، به هیچ عنوان دور از انتظار  نبوده است.»
 
وی افزود: «البته مشکلاتی که امروز بورس با آن دست به گریبان است، ناشی از انباشت معضلات و چالش‌هایی است که طی چند سال گذشته روی هم تلنبار شده و امروز سر باز کرده است، علیرغم اینکه طی سال‌های گذشته کارشناسان اقتصادی تذکرات و راهکار‌های زیادی را برای برون رفت از این وضعیت ارائه کردند، اما متاسفانه طی این سال‌ها مسئولان دولتی به هیچ کدام از آن‌ها عمل نکردند و امروز مشاهده می‌کنیم که با انباشت مشکلات بورس هم اطمینان سرمایه گذاران به متولیان بازار سرمایه از بین رفته و هم امید به آینده و بهبود اوضاع در نزد سهام‌داران رنگ باخته است.»
 
میرمعینی با اشاره به اینکه در زمان‌هایی که اوضاع سیاسی بحرانی می‌شود، بورس اولین بازاری است که نسبت به این موضوع واکنش نشان می‌دهد، گفت: «ریزشی که شاخص کل بورس در هفته گذشته تجربه کرد، با توجه به اوضاع موجود، چندان عجیب نیست و نباید از آن توقع دیگری داشت. در تمام دنیا دارایی‌های مالی در بازار‌های مختلف اولین مکان‌هایی هستند که نسبت به بی‌ثباتی واکنش نشان می‌دهند و وضعیت قرمز بورس در هفته گذشته نیز ناشی از این موضوع بوده است. در حال حاضر نگاه خوشبینانه‌ای نسبت به آینده بورس وجود ندارد و طبیعی است که با خروج سرمایه از بازار شاهد روند فرسایشی و نزولی در بازارسرمایه باشیم.»
 
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه در حال حاضر اوضاع اقتصادی کشور به هیچ عنوان مطلوب نیست، اضافه کرد: «در چنین حالتی فعالیت تمام شرکت‌های بورسی و صادر کننده نیز با علامت سوال مواجه می‌شود که این موضوع در نهایت در عملکرد کلی بورس بسیار تاثیرگذار است، بنابراین اگر قرار باشد اوضاع اقتصاد کشور به همین منوال طی شود و وضعیت بین المللی نیز همچنان با ابهام روبرو باشد، بورس به این زودی‌ها نمی‌تواند به روز‌های خوب خود بازگردد و این روند نزولی همچنان ادامه پیدا خواهد کرد.»
 
وی ادامه داد: «حتی تزریق پول به صورت مقطعی نیز نمی‌تواند بورس را به حالت عادی بازگرداند. باید شرایط بنیادی تغییر پیدا کند و تا زمانی که این موضوع رقم نخورد ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم بورس سروسامان بگیرد. در وهله اول باید وضعیت اقتصاد داخلی با تغییراتی روبرو شود و بهبود یابد و به نوعی اصلاحات ساختاری انجام شود. از سوی دیگر مشکل برجام نیز باید حل شود تا شرکت‌ها بتوانند در مسیر رونق و شکوفایی حرکت کنند. این‌ها اتفاقاتی هستند که می‌توانند بورس را در بلندمدت با یک شرایط با ثبات روبرو سازند.»
 
میرمعینی همچنین در پاسخ به این سوال که با شرط ادامه وضعیت فعلی آیا شاخص کل بورس به زیر یک میلیون واحد، سقوط خواهد کرد، پاسخ داد: «با توجه به شرایطی که وجود دارد به اعتقاد بنده خیلی بعید است که این اتفاق رخ دهد. به نظر بنده شاخص بورس تا پایان سال بین محدوده یک میلیون و ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار واحد در نوسان خواهد بود، البته به شرط اینکه شرایط به همین منوالی که الان است، ادامه پیدا کند. البته اگر می‌خواهیم وضعیت بورس تغییر کند، باید یک اتفاق خوب سیاسی رخ دهند تا اوضاع بورس نیز دگرگون شود. در غیر این صورت این روند نزولی در همان محدوده‌هایی که عرض کردم، ادامه خواهد یافت.»