سایه سنگین تورم بر سر شهرنشینان
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، بررسی ها نشان می دهد تورم ماهانه در مناطق شهری کشور در مهر ماه 1401 به طور قابل توجهی از تورم رقم خورده در مناطق روستایی بالاتر بوده است.
 
تورم ماهانه در مهر ماه امسال 3 درصد برآورد شده که نسبت به ماه گذشته افزایش داشته است. این برای دومین ماه متوالی است که تورم ماهانه روندی صعودی به خود گرفته است.
 
در مرداد ماه تورم ماهانه 2 درصد به ثبت رسید و سپس به در شهریور به 2.2 درصد رسید و اکنون نیز 3 درصد را لمس کرده است.
 
مقایسه هزینه سبد خانوارها در مهر 1400 و 1401
 
همچنین تورم نقطه به نقطه نیز در مهر ماه 48.6 درصد بوده، به بیان ساده تر خانوار ایرانی برای تهیه یک سبد مشخصی از کالا و خدمات در مهر ماه امسال نسبت به تهیه همین سبد در مهر سال گذشته، یک و نیم برابر بیشتر هزینه کرده اند.
 
تورم ماهانه در مناطق شهری کشور در مهر ماه 3.2 درصد به ثبت رسیده که نسبت به شهریور ماه یک درصد افزایش داشته است. تورم ماهانه در مناطق روستایی کشور  نیز در ماه گذشته 2 درصد برآورد شده که حتی نسبت به تورم ماهانه شهریور روستایی هم کمی کاهش داشته است.
 
در شهریور ماه تورم در کل کشور و همچنین مناطق شهری و روستایی کشور، 2.2 درصد به ثبت رسید و تفاوتی در تورم میان شهر و روستا وجود نداشت. اما همانگونه که گفته شد در مهر تورم شهر ها 1.2 درصد بالاتر از تورم روستا ها بوده است.
 
به طور متوسط روستاییان نسبت به شهرنشینان درآمد کمتری دارند و هرچه درآمد افراد پایین تر باشد سهم اقلام خوراکی در سبد مصرفی آنان بیشتر بوده و افراد مجبورند نسبت بیشتری از درآمد خود را صرف مواد غذایی کنند.
رمزگشایی از علت افزایش تورم مناطق شهری در مقایسه با تورم مناطق روستایی
 
پس هر زمان که تورم بیشتر از سمت اقلام خوراکی باشد، افرا کم درآمد تر فشار تورمی بیشتری را حس خواهند کرد. در مهر ماه تورم اقلام خوراکی 2.2 درصد و تورم اقلام غیر خوراکی و خدمات 3.5 درصد به ثبت رسیده، با توجه به اینکه کالاهای غیر خوراکی و خدمات سهم بیشتری در سبد مصرفی شهرنشینان دارد، باعث شده تا در مرداد ماه تورم در مناطق شهری کشور بالاتر به ثبت برسد.