چرا بورس ایران روزهای قرمزی را پشت سر می گذارد؟
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،«شاخص کل بورس تهران دیروز 12 هزار و 161 واحد، معائل 0.96 درصد نزول کرد و به یک میلیون و 296 هزار و 798 واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با 1298 واحد افت به 377 هزار و 696 واحد رسید.» اگر بخواهیم این عدد و رقم ها را به صورت خلاصه جمع بندی کنیم به یک جمله می رسیم:« سقوط بورس تهران به کانال یک میلیون و 300 هزار واحدی»
 
سرمایه گذاران بورس تهران دیروز روز سختی را پشت سر گذاشتند زیرا 363 نماد منفی شدند و بعد از 7 ماه بورس به زیر یک میلیون و 400 هزار واحد سقوط کرد و وارد کانال یک میلیون و 300 هزار واحدی شد آن هم بعد از 7 ماه. البته پیش از این پیش بینی می شد بورس از هفته گذشته وارد کانال یک میلیون و 300 هزار واحدی شود ولی مدیران بورس و وزارت اقتصاد تلاش کردند با راهکارهایی جلوی این اتفاق را بگیرند اما تاکنون موفق نبوده اند. به اعتقاد کارشناسان باقی ماندن نام ایران در لیست سیاه اف ای تی اف، بلاتکلیفی پرونده هسته ای و نبود چشم انداز روشن از آینده اقتصاد مهم ترین عواملی هستند که سرمایه گذاران را از سرمایه گذاری در بازار سرمایه ایران ناامید می کنند.
 
بورس تهران ‌ماه‌های متوالی  است که درگیر یک روند نزولی پر‌قدرت شده‌است. دلایل متنوعی باعث افت شاخص‌کل که اصلی‌ترین نماگر بازار سهام بوده، شده ‌است. از مهم‌ترین دلایل آن می‌توان به کاهش انگیزه و امید‌های سرمایه‌گذاری اشاره کرد که ناشی از تصمیمات و سیاست‌های مبهم و گاهی اشتباه نهاد‌های ناظر دانست. بررسی‌ها نشان می ‌دهد که پیامد این تصمیمات را می‌توان در روند معاملاتی بازار به‌خوبی مشاهد کرد. از این موارد می‌توان به کاهش ارزش معاملات خرد سهام، خالص خروج بی‌وقفه پول افراد حقیقی، موثرنبودن گزارش‌های جذاب شرکت‌ها و دیگر موارد اشاره کرد. یکی دیگر از دلایل اثرگذار بر منفی‌بودن بازدهی بورس تهران در سال‌۱۴۰۱، حاکم بودن جو تورمی بر اقتصاد‌های مهم دنیا است. آمار‌ها نشان می‌دهد که در چند‌ماه گذشته تورم دامنگیر اکثر کشور‌های مهم اقتصادی جهان شده و هنوز که هنوز است، به‌نظر می‌رسد که این شرایط ادامه داشته باشد. این تورم جهانی اهرم موثری برای بانک‌مرکزی کشور‌های مختلف بوده که اقدام به افزایش نرخ بهره بانکی کرده تا بتوانند ارزش پول ملی خود را حفظ کنند. با توجه به اینکه این سیاست انبساطی موجب افزایش روند سپرده‌گذاری در بانک‌ها شده، باعث خروج سرمایه فعالان نیز از بازار‌های جهانی مانند کامودیتی‌ها، بازار سهام و غیره می‌شود. نتیجه این خروج را با روند نزولی قیمت این دارایی‌ها می‌توان متوجه شد. با توجه به اینکه در حدود دو‌سوم بازار سرمایه ایران را نماد‌هایی شامل می‌شوند که از نوسان نرخ کامودیتی‌ها اثر می‌پذیرند، افت قیمت این کالا‌ها محرک کاهش نرخ فروش شرکت‌ها و بالطبع کاهش قیمت سهام می‌شود، به‌همین‌دلیل کاهش نرخ تورم در اقتصاد‌های بزرگ می‌تواند علتی برای رشد قیمت برخی نماد‌ها در بورس تهران به‌حساب آید.
 
به اعتقاد کارشناسان مدیران بورس در شرایط کنونی با تشویق بازیگران اصلی به بازارگردانی باید تلاش کنند تا وضعیت را کنترل کنند. بازار‌گردان‌ها در بازار‌های مختلف تلاش می‌کنند روند‌های بازار را به نوعی کنترل کنند تا انگیزه سرمایه‌گذاری از فعالان گرفته نشود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که عملکرد بازار‌گردان به این‌گونه است که این شرکت‌ها یا برای یک سهم یا برای چند سهم از بازار این کنترل را انجام می‌دهند. هنگامی که بازار‌های مالی روند صعودی یا نزولی قدرتمندی به‌خود می‌گیرند، بازار‌گردان‌ها به میان آمده و سعی در ایجاد جوی آرام در معاملات سهام، هم از طرف عرضه و هم از طرف تقاضا می‌کنند. عملکرد چنین شرکت‌هایی بیشتر در محدوده‌‌های کف و سقف بنیادی تعیین‌شده از سوی ناشر یا از خود بازارگردان انجام می‌گیرد. این امر باعث می‌شود در زمان نزول اشتیاق معامله در فعالان ازبین نرفته و در روند‌های صعودی بازار، کمبود عرضه‌کننده سهام تا حدی جبران شود.