بورس گرفتار بی پولی شد
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، بورس تهران همچنان در رکود به سر می برد. بلاتکلیفی سهامداران ادامه دارد و پول های درشت، در خارج از بازار هستند و خرید نمی کنند. بهترین و کوتاه ترین مسیر برای فهمیدن اینکه چه زمانی این وضعیت به پایان رسیده، رصد ارزش معاملات خرد است.
 
تا زمانی که ارزش معاملات خرد پایین باشد، با اطمینان می توان گفت که وضعیت رو بهبود نخواهد رفت و هر حرکت رو به بالایی در شاخص ها، یک حرکت موقت در جهت نوسانات طبیعی بازار است. به عبارتی در این شرایط، مثبت ها موقت هستند و منفی ها، روند حرکت اصلی بازار را طی می کنند.
 
در شرایطی که بورس در تابستان 99 هر روز رشد می کرد، ارزش معاملات خرد هم رشد می کرد و روزانه بیش از 20 هزار میلیارد تومان معامله خرد در بازار سهام انجام می شد. اما حالا ارزش معاملات خرد به کمتر از دو هزار میلیارد تومان رسیده و روز چهارشنبه هفته گذشته این رقم به کمتر از 1500 میلیارد تومان رسید که می توان گفت فاجعه است.
در روز چهارشنبه هفته گذشته که روز معاملاتی گذشته محسوب می شود، یکی از کمترین ارقام برای ارزش معاملات خرد به ثبت رسید و دوباره به همه فعالان بازار سهام اثبات شد که بورس اصلا وضعیت خوبی ندارد.
 
با این حساب برای اینکه اطمینان حاصل شود که حرکات رو به بالای شاخص کل، حرکتی جدی محسوب می شود یا خیر، باید ارزش معاملات خرد بازار را رصد کرد و چنانچه رشد متوالی در ارزش معاملات خرد رخ دهد، می توان گفت که وضعیت واقعا بهبود یافته است.
 
در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته دوباره حقیقی ها 130 میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند که این خروج پول نشان می دهد از دید آن ها وضعیت بورس خوب نیست و چشم انداز مثبتی برای بازار سهام متصور نیستند.
 
گرچه شاخص قدرت خریداران حقیقی به بالای عدد یک رسید و عدد 1.07 را ثبت کرد اما تا زمانی که سایر شاخص ها بهبود نیابند، نمی توان افزایش قدرت خریداران حقیقی را عاملی برای حرکت رو به بالای بورس دانست.
 
با وجود این شرایط برای بازار امروز احتمال بازگشایی مثبت شاخص ها وجود دارد چراکه فروشنده های قوی در بازار کم شده اند اما در نیمه دوم بازار دوباره عرضه ها افزایش خواهند یافت و مثبت شدن شاخص ها، چندان بزرگ نخواهد بود.