اضافه برداشت بدون ضابطه از بانک مرکزی، ممنوع
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، هفتمین جلسه کارشناسی و تخصصی رئیس کل بانک مرکزی با اقتصاددانان، اندیشمندان و صاحب نظران حوزه بانکداری با موضوع «چگونگی رفع شبهات ربوی از عملیات بانکداری» برگزار شد.
 
در این جلسه رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اهمیت رابطه بخش پولی و بخش واقعی اقتصاد در بحث بانکداری اسلامی گفت: ایجاد رابطه درست بین بخش پولی و بخش واقعی اقتصاد سبب می‌شود بانکداری اسلامی در عمل اجرایی شود، زیرا خلق ارزش بایستی از مسیر کار، تولید و فعالیت واقعی اقتصاد شکل بگیرد تا به سمت تحقق بانکداری اسلامی گام برداریم.
 
طبق اعلام بانک مرکزی، صالح آبادی با اشاره به اینکه بانکداری اسلامی فراتر از رابطه بانک و مشتریان است، افزود: اصلاح رابطه دولت و بانک مرکزی  جزئی از فرآیند اجرایی شدن بانکداری اسلامی است و دولت‌ها در این شرایط نمی‌توانند بدون خلق ارزش و ثروت از بانک مرکزی استقراض کنند، چرا که نتیجه آن ایجاد تورم در جامعه است که در گذشته شاهد آن بوده‌ایم، این موضوع در خصوص قوه قانونگذار و ایجاد توازن بین هزینه و درآمد و بحث تسهیلات تکلیفی در تصویب بودجه نیز صادق است و بدون پایبندی به این مسئله از بانکداری اسلامی دور می شویم.
 
رئیس کل بانک مرکزی رابطه بانک مرکزی و بانک ها را نیز بخشی از فرآیند حرکت به سمت بانکداری اسلامی برشمرد.
 
صالح آبادی همچنین با اشاره به اهمیت تناسب بین بخش پولی و بخش واقعی اقتصاد تصریح کرد: بانکداری اسلامی به دنبال ایجاد توازن واقعی بین این دو بخش است که نتیجه آن، رشد و توسعه اقتصادی کشور است.
 
رئیس کل بانک مرکزی گفت: تحقق بانکداری اسلامی انتظار قانون اساسی، مراجع، متدینین و جامعه از بانک مرکزی و شبکه بانکی است و باید در این مسیر حرکت کنیم.