۷ پیش بینی عجیب از قیمت بیت کوین
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، از نظر تاریخی، اکتبر ماهی خوش‌یمن برای بیت‌کوین به حساب می‌آید. در ۱۲ سال گذشته، حداقل در هشت اکتبر، قیمت بیت‌کوین با روند صعودی روبرو بوده و اجازه نداده خم به ابروی سرمایه‌گذاران بیاید. با این حال، چون درباره احتمالات صحبت می‌کنیم و اقتصاد بار‌ها ثابت کرده رابطه خوبی با بخت و شانس ندارد، نباید روی دیگر سکه را از یاد برد. دره سقوط همان‌قدر نزدیک به‌نظر می‌رسد که قله صعود در دسترس است. در این نوشته حداقل هفت پیش‌بینی مهم درباره بازار ارز دیجیتال را بررسی می‌کنیم و احتمال وقوع آن‌ها را می‌سنجیم.
 
قیمت بیت‌کوین تقریبا همیشه ماه اکتبر را در امنیت به‌سر برده است. همچنین در گزارش وزارت کار آمریکا سیگنال‌هایی مبنی افزایش بیشتر نرخ بهره فدرال رزرو به‌چشم می‌خورد که قادر است به افت قیمت پادشاه ارز‌های دیجیتال کمک کند. در روز‌های اخیر سولانا، دوج کوین، آوالانچ و لایت کوین نیز با دنباله‌روی از بیت‌کوین در سراشیبی افتاده‌اند. در فهرست ۱۰ ارز دیجیتال برتر، تنها ریپل و کاردانو توانسته‌اند موقعیت خود را حفظ کنند. در گزارش وزارت کار ایالات متحده آمده، اقتصاد این کشور موفق به خلق ۲۶۳ هزار شغل جدید شده و نرخ بیکاری به ۳.۵ درصد رسیده است. بله! این اتفاقات به‌ظاهر بی‌ربط، تاثیر مستقیمی روی ارزش بیت‌کوین داشته و ردپای آن را می‌توان در تحولات اخیر بازار ارز‌های دییجیتال دید.
 
بیت‌کوین در روز‌های گذشته، چند مرتبه تلاش کرد جایگاهی بالاتر از ۲۰ هزار و ۵۰۰ دلار برای خود دست‌وپا کند و در بعضی مواقع از ۲۰ هزار دلار عبور کرد با این حال هرگز نتوانست موقعیتش را تثبیت کند. به‌طوری طبیعی انتظار داشتیم پس از شکست این سلسله تلاش‌های جاه‌طلبانه، سرشکسته و خسته سقوط قیمت را تجربه کند، اما فعالان بازار دست بیت‌کوین را گرفتند و فعلا آن را در محدوده حمایت ۱۹ هزار و ۵۰۰ دلار نگه داشته‌اند. اگر این تلاش‌ها شکست بخورند، سقوط بیت‌کوین به زیر سطح ۱۸ هزار و ۹۵۰ دلار محتمل است. در نقطه مقابل، پیروزی و صعود تا جایگاه ۲۰ هزار و ۵۰۰ دلار قابل پیش‌بینی است.
 
کاردانو با ثبت بازدهی منفی دو درصد، منفی ۱۴ درصد، منفی ۵۵ درصد و منفی ۸۱ درصد در بازه‌های یک‌هفته، یک‌ماهه، شش‌ماهه و یک‌ساله شرمنده سرمایه‌گذاران خود است. بررسی عملکرد این ارز دیجیتال در بازار از رسیدن کاردانو به کف قیمت خود خبر می‌دهد، اما اجازه ندهید این وضعیت فریب‌تان دهد. معمولا در چنین مواقعی شاهد چه اتفاقی هستیم؟ بله! حمله سرمایه‌گذاران برای خرید کاردانو در کف قیمت یکی از احتمالات پیش‌روی کاردانو خواهد بود که می‌توان به تغییر مسیر حرکت این آلت‌کوین منجر شود. کاردانو از نظر فنی هم دلایلی برای رشد دارد، چون به‌تازگی شاهد تغییرات ساختاری در شبکه خود بوده است. رشد تقاضا برای خرید کاردانو در هفته‌های اخیر، موقعیت این ارز دیجیتال را تقویت می‌کند.
 
سولانا در جایگاه نهم بازار ارز‌های دیجیتال قرار دارد، اما اخبار پیرامون آن چندان مثبت به‌نظر نمی‌رسد. یک قطعی شبکه جدید که به توقف پردازش تراکنش‌ها منجر شد، به شایعات منفی درباره کاردانو دامن زده است، چون این اتفاق چهارمین مرتبه در طول یک‌سال اخیر رخ می‌دهد. قطعی جدید شبکه، هشت ساعت طول کشید. در نهایت حوادثی از این دست به اعتبار سولانا لطمه وارد می‌کند؛ ابتدا حرفه‌ای‌ها خود را کنار می‌کشند و در ادامه سرمایه‌گذاران خرد از سولانا روی برمی‌گردانند. سولانا در حال حاضر هم کارنامه آبرومندانه‌ای ندارد و زیان هشت درصدی یک‌ماهه، ۶۸ درصدی شش‌ماهه و ضرر ۸۰ درصد یک‌ساله را به سرمایه‌گذاران خود تحمیل کرده است.
 
استلار دو هفته پیش عملکردی دلگرم‌کننده داشت و به قله قیمت یک‌ماهه خود رسید. اگرچه اشتیاق خریداران با همان شدت اولیه ادامه پیدا نکرد و در ادامه قیمت استلار ناچار به عقب‌نشینی شد، از نظر فنی هنوز می‌توان به استلار دل بست، چون حداقل عملکردی منصفانه به‌نمایش گذاشته است. آنهایی که به هودل کردن و سرمایه‌گذاری بلندمدت فکر نمی‌کنند، احتمالا استلار را گزینه مناسب‌تری ببینید، چون انتشار اخبار متوالی و شلوغی بازار باعث شده استلار در یک‌ماه ۱۵ درصد بازدهی مثبت ثبت کند که معادل یک‌سال سپرده‌گذاری در حساب‌های بانکی ایران است.
معامله بیش از ۲۲۷ میلیون دلار ترون در روز باعث شده حجم بازار TRX به نزدیک شش میلیارد دلار نزدیک شود. با این حال ترون عملکردی سینوسی از خود به‌جای گذاشته است. در بازه‌های یک‌ماهه (منفی ۱.۳ درصد) و یک‌ساله (منفی ۳۹ درصد) کارنامه این ارز دیجیتال به‌رنگ قرمز و در بازه‌های شش‌ماهه (نزدیک پنج درصد) و هفت‌روزه (مثبت ۱.۵ درصد) به‌رنگ سبز درآمده است. این وضعیت را می‌توان با وقایع تلخ رخ داده در نیمه ماه آگوست مرتبط دانست، اما همه آن‌ها به‌پایان رسیده و ترون قادر است خود را به سفر در مسیری سبز با چشم‌انداز دل‌انگیز دعوت کند. با توجه به قیمت پایین ترون، احتمالا سرمایه‌گذاران زیادی وسوسه خواهند شد.
قیمت ریپل از ابتدای مهرماه روند صعودی آرامی را در پیش گرفته و اگرچه در حال حاضر به نیم‌دلار رسیده زمزمه‌هایی درباره احتمال صعود آن تا سه دلار وجود دارد. بازدهی ریپل در یک هفته اخیر بیش از هشت درصد بوده است. در بازه یک‌ماهه نیز با رشد ۴۵ درصدی ریپل روبرو بوده‌ایم و تمام این اتفاقات در حالی رقم خورده که به‌عنوان مثال بیت‌کوین ظرف یک‌ماه شش درصد زیان را تجربه کرده و اتریوم با افت بیش از ۲۲ درصدی در بازه یک‌ماهه روبرو بوده است. تحقق ریپل سه دلاری را بع پیروزی در یک دعوای حقوقی حواله داده‌اند. XRP تنها یک‌بار در تاریخ خود، آن‌هم برای مدتی کوتاه در سال ۲۰۱۷ موفق به عبور از مرز سه دلار شده بود.
 
*فرارو