ارزش لیر بازهم سقوط کرد
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،ارزش لیر ترکیه روز پنج‌شنبه و شنبه به پایین ‌‌ترین سطح خود رسید و به ریزش بیش از ۲۷ درصدی خود در برابر دلار در سال جاری ادامه داد و امروز بعد از دو روز تعطیلی باید دید روند ریزش ارزش لیر در برابر دلار ادامه خواهد داشت. ارزش لیر بعد از تصمیم جدید بانک مرکزی آمریکا برای افزایش نرخ بهره بانکی و تاتیر آن بر بورس ترکیه، ریخت. به گزارش سی‌‌ان‌‌بی‌‌سی، هفته گذشته شاهد یک شکست بزرگ در بازار سهام ترکیه، بورسا استانبول بودیم، به‌ طوری که سهام بانکی ترکیه در هفته منتهی به دوشنبه گذشته ۳۵ درصد سقوط کرد، از همین‌ رو‌ رگولاتورها و کارگزاران را بر آن داشت تا یک جلسه اضطراری برگزار کنند، اگرچه در نهایت تصمیم گرفتند در بازار مداخله نکنند.
 
اما علت نوسانات چیست؟ نخست اینکه تورم بالای ترکیه، سرمایه‌‌گذاران را وادار کرده که پول خود را در سهام بریزند تا از ارزش دارایی‌‌های خود محافظت کنند. اما تحلیل‌گران معتقدند که ترس از تورم بالاتر ایالات‌متحده و در نتیجه افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو بود که احتمالا باعث چرخش نزولی ناگهانی شد. این کاهش بیش از ۱/ ۱۲ میلیارد دلار ارزش بازار سهام بانک‌‌های بورسی ترکیه از بین برد. چون نرخ‌‌های بهره بالاتر تعیین‌ ‌شده توسط ایالات‌متحده و در نتیجه قوی‌‌تر شدن دلار برای بازارهای نوظهوری مانند ترکیه که منابع انرژی خود را به دلار وارد می‌‌ کنند و بدهی‌‌های زیادی به دلار دارند، دردسر ایجاد می‌‌کند و بنابراین باید برای آنها هزینه بیشتری بپردازند.
 
اما تحلیلگران می‌گویند عملکرد مثبت صرافی با واقعیت اقتصادی ترکیه همخوانی ندارد، زیرا آنها منتظر تصمیم بانک مرکزی ترکیه در مورد نرخ بهره در روز پنج‌شنبه بودند. ترکیه که با تورم کمی بیش از ۸۰ درصد مواجه شد، در ماه اوت با کاهش ۱۰۰ واحدی نرخ بهره به ۱۳ درصد، بازارها را شوکه کرد. همه اینها در زمانی اتفاق می‌‌افتد که بسیاری از کشورهای جهان در حال تشدید سیاست‌های پولی برای مبارزه با تورم فزاینده هستند.
 
تحلیلگران کاهش دیگری یا حداکثر توقف را پیش‌‌بینی می‌‌کنند که احتمالا به معنای دردسر بیشتر برای لیر ترکیه و هزینه زندگی ترک‌‌ها است. اقتصاددانان کپیتال اکونومیکس مستقر در لندن کاهش ۱۰۰ واحدی نرخ را پیش‌‌بینی می‌‌کنند. لیام پیچ، اقتصاددان ارشد بازارهای نوظهور در این باره می‌گوید: «واضح است که بانک مرکزی ترکیه تحت فشار سیاسی قرار دارد تا از سیاست پولی اردوغان تبعیت کند و واضح است که اردوغان بیشتر بر رشد ترکیه متمرکز است و آن‌قدرها روی مقابله با تورم متمرکز نیست. در حالی که بانک مرکزی ترکیه تحت چنین فشاری قرار دارد، ما فکر می‌‌کنیم که این چرخه کاهش نرخ بهره را برای یک یا دو ماه دیگر ادامه خواهد داد.