فاصله ۲۰ میلیارد دلاری در تجارت با ترکیه
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،بر اساس اعلام گمرک، تبادلات ایران با همسایگان در 5 ماه آغاز سال  جاری خورشیدی معادل ۲۰ میلیارد و ۶۳۶ میلیون دلار بوده که ۴۸ درصد کل تجارت را به خود اختصاص می‌دهد.  در بین این کشورها، صادرات ایران به ترکیه با ثبت ارقام وزنی 3میلیون و 682 هزار تن و ارزش 2 میلیارد و 328 میلیون دلار با رشد 110 درصدی همراه بوده است. افزایش صادرات ایران به ترکیه درحالی است که به طور عمده از این کشور به عنوان رقیب ایران در دیگر بازارهای صادراتی یاد می شود. با اینکه ترکیه بازاری مناسب برای کالاهای غیرنفتی ایرانی است.
 
در تیرماه سال جاری گزارشی از اداره آمار ترکیه از رشد صادرات ایران به این کشور خبر داد. این گزارش می گفت تجارت ایران و ترکیه در 5 ماهه نخست سال جاری میلادی 39 درصد رشد کرده است و تراز تجاری دو کشور در این مدت 330 میلیون دلار به نفع ایران بوده است. حجم مبادلات 2 کشور در این بازه زمانی 2 میلیارد و 742 میلیون دلار اعلام شد، درحالیکه در سال گذشته میلادی، این رقم یک میلیارد و 975 میلیون دلار بود.
 
 اداره آمار ترکیه اعلام کرد ایران در پنج ماه نخست سال 2022، یک میلیارد و ۵۳۶ میلیون دلار کالا به ترکیه صادر کرده است که این رقم، رشد 57 درصدی را نسبت به عملکرد سال گذشته صادرکنندگان ایرانی نشان می دهد. ایران نوزدهمین صادرکننده به ترکیه در سال گذشته میلادی بوده است.
 
در سال 2021، تجارت ایران و ترکیه با رشد 53 درصدی نسبت به سال 2020، به 5 میلیارد و 594 میلیون دلار رسید. این درحالی بود که رییس اتاق مشترک ایران وترکیه از ظرفیت تجارت 30 میلیارد دلاری دو کشور خبر داده بود. به گفته مهرداد سعادت «ما قبلاً حجم تجارت ۲۱ میلیارد دلاری را با ترکیه تجربه کرده‌ایم، از این رو امیدواریم به محض اینکه مشکل تحریم‌ها کاهش پیدا کند یا لغو شود، به آن روزها برگردیم و حتی حجم تجارت خود را از آن میزان نیز افزایش داده و به ۳۰ میلیارد دلار برسانیم».
 
محصولات دامی، شیلاتی، لبنی، گل و گیاه و نباتات، میوه و تره‌بار، خشکبار، ادویه و زعفران، مواد غذایی، توتون و سیگار، مصالح ساختمانی، مواد معدنی، محصولات پتروپالایشگاهی، مواد شیمیایی، دارو، لوازم آشپزخانه، لوازم خانگی، محصولات بهداشتی، محصولات صنعتی، محصولات فولادی، پوشاک، چرم، کیف و کفش، نخ و پارچه، صنایع دستی، شیرآلات، ماشین‌آلات کشاورزی، لوازم التحریر، تجهیزات پزشکی، مبلمان، لوستر و وسایل ورزشی و بازی کودکان، عمده کالاهای صادراتی ایران  به ترکیه در بهار سال جاری خورشیدی بوده است.
 
پیش بینی می شود تجارت ایران و ترکیه به 10 میلیارد دلار برسد. با این وجود این رقم تا 30 میلیارد دلار ظرفیت واقعی تجارت 2 کشور، 20 میلیارد دلار فاصله دارد.