عوامل تاثیر گذار بر بخش حقیقی اقتصاد کشور
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، روایت بازوی تحقیقاتی مجلس از بیم و امید در اقتصاد ایران طی سال‌جاری حکایت دارد. این مرکز پیش‌بینی کرده امسال بخش کشاورزی، متاثر از افزایش بارندگی‌ها نسبت به سال آبی گذشته 7.9درصد رشد را تجربه کند اما درخصوص بخش نفت با توجه به وضع موجود و شرایط بین‌المللی پیش‌بینی شده بخش نفت ایران امسال رشدی 1.1درصدی را تجربه کند.
 
طبق این گزارش، با وجود پیش‌بینی رشد 4.6درصدی بخش صنعت در سال1401 برآورد شده مواردی مثل قطع برق و گاز صنایع و کاهش تقاضای کالاهای صادراتی می‌تواند رشد این بخش را تهدید کند.
 
زنگ خطر جدی‌تر به منفی شدن رشد ارزش افزوده بخش ساختمان مربوط است، مرکز پژوهش‌های مجلس می‌گوید: به‌دلیل کاهش تعداد پروانه‌های ساختمانی صادر شده در سال1400 و کاهش عملکرد بودجه عمرانی دولت در بهار امسال با فرض ادامه این روند، پیش‌بینی می‌شود بخش ساختمان در پایان امسال رشد منفی 3.4درصدی را تجربه کند. اما از سوی دیگر، پیش‌بینی شده امسال بخش خدمات پس از فروکش کردن ویروس کرونا، رشدی 3.6درصدی را تجربه کند.
 
زنگ هشدار برای اقتصاد
 
مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به برآورد رشد 4.4درصدی اقتصاد ایران در سال گذشته، براساس اعلام بانک مرکزی می‌گوید: در سال1401 بخش حقیقی اقتصاد ایران متاثر از عوامل مختلف خواهد بود و اثر سیاست‌های انقباضی بانک‌های مرکزی دنیا بر کاهش تقاضا و قیمت کالاهای صادراتی ایران، اثر حذف ارز ترجیحی بر صنایع غذایی و بخش کشاورزی و اثر منفی قطعی برق و گاز بر بخش صنعت و خدمات می‌توانند بخش حقیقی اقتصاد کشور را تحت‌تأثیر قرار دهد.
 
آمار جدید از صادرات نفت ایران
 
این نهاد پژوهشی با اشاره به اینکه موتور محرک طرف تقاضای اقتصاد ایران، بخش نفت است، فاش می‌سازد: بخش نفت و گاز در سالی که گذشت براساس اعلام بانک مرکزی 10.1درصد و براساس برآورد مرکز آمار 9.7درصد رشد داشته که مهم‌ترین علت آن، افزایش تولید و صادرات نفت خام و افزایش تولید و صادرات گاز طبیعی و میعانات گازی بوده است.
 
بازوی تحقیقاتی مجلس می‌گوید: طبق آمارهای بانک مرکزی روند صعودی ارزش افزوده بخش نفت عمدتا متاثر از صادرات نفت خام از فصل دوم سال99 شروع شده ولی در سال1400 فروکش کرده است.
 
طبق این گزارش تولید نفت ایران در زمستان1400 یعنی فصل نخست سال2022 میلادی به 2.52میلیون بشکه در روز رسیده است. میزان تولید نفت در بهار سال1401، یعنی فصل دوم سال2022 میلادی هم 2.56میلیون بشکه در روز برآورد شده که با درنظر گرفتن مصرف 1.7میلیون بشکه نفت خام در هر روز، در داخل کشور، میزان صادرات روزانه نفت خام ایران در زمستان سال گذشته 830هزار بشکه و در بهار امسال 860هزار بشکه بوده است.
 
مرکز پژوهش‌ها می‌گوید درصورت ادامه وضع موجود در حوزه صادرات نفت، برای سال1401 انتظار رشد 1.1درصدی در بخش نفت و گاز وجود دارد.
 
افت سرمایه‌گذاری ساختمانی
 
مرکز پژوهش‌ها در گزارش خود می‌گوید: شواهد موجود از پروانه‌های ساختمانی صادر شده در سال1400 نشان‌دهنده رشد منفی سرمایه‌گذاری در ساختمان است زیرا رشد تعداد پروانه‌های ساختمانی صادر شده در تمام فصول سال1400 منفی بوده از طرف دیگر، عملکرد بودجه عمرانی دولت در بهار سال1401 نشان می‌دهد رشد سرمایه‌گذاری در ساختمان‌های غیرمسکونی دولتی در این دوره منفی بوده است، زیرا مخارج عمرانی نسبت به سال گذشته به‌صورت اسمی 96.4درصد کاهش داشته که با درنظر گرفتن تورم 37درصدی، به‌معنای افت سرمایه‌گذاری دولتی در بهار سال1401 است. به این ترتیب رشد بخش ساختمان در سال1401 منفی 3.4درصد برآورد می‌شود.