معاملات بورس شامل حساب‌های تجاری نمی‌شود
 
کد خبر : ۱۴۱۳۳۹
 
به گزارش خبرنگار ایبنا، علی صالح آبادی رییس کل بانک مرکزی در گفتگوی ویژه خبری در خصوص موضوع حکمرانی ریال اظهار داشت: حکمرانی ریال به معنی افزایش شفافیت در اقتصاد است و سرمایه‌هایی در اقتصاد ملی وجود دارد به سمت فعالیت‌های مولد هدایت شود. یکی از مهمترین حوزه‌های مولد اقتصادی بخش تولید است. باید کمک کنیم با تشویق و مشوق سرمایه‌ها به سمت فعالیت مولد اقتصادی و تولیدی هدایت شود تا منجر به رشد اقتصادی شود. همچنین فعالیت‌هایی که در راستای پولشویی است مورد رصد و توجه قرار می‌گیرد تا با فعالیت‌های پولوشویی مبارزه شود.
 
وی افزود: اقدامات زیادی در این زمینه انجام شده و تقریباً عمده کار در خصوص حکمرانی ریال انجام شده است. یکی این اقدامات به موضوع چک برمیگردد. ما امروز خوشبختانه در موضوع چک تحول خوبی اتفاق افتاده است. در گذشته چک‌هایی که داشتیم بعضاً وصول نمی‌شد و کسی که چک را صادرکننده چک دریافت میکرد مطمئن نبود که در زمان سررسید چک به مبلغ چک دست پیدا می‌کند یا خیر؛ بنابراین در گذشته چک‌ها بعضا وصول نمی‌شد و اطمینان از دریافت چک وجود نداشت، اما امروز اعتبار به چک برگشته است و باعث شفافیت و تسهیل فعالیت‌های اقتصادی شده است.
 
به گفته صالح آبادی قانون جدید چک که در مجلس مصوب شد سامانه‌های زیادی برای آن پیاده سازی شد و آخرین بخش آن مسدودی حساب وجوه چک برگشتی از سایر حساب‌ها بود که انجام شد.
 
 
رفع سوءاثر از چک به ۳ روز کاهش یافته است
 
 
 
با اقدامات متعدد در راستای قانون جدید چک، اعتبار صادرکننده چک قابل بررسی است و باعث شد تا در یکماه گذشته رفع سواثر از چک به تنها ۳ روز کاهش پیدا کند و تعداد چک‌های برگشتی ۲۰۰ هزار فقره کاهش یابد. در واقع به اندازه کسری موجودی چک از سایر حساب‌ها مسدود می‌شود و این اقدام بسیار مناسبی برای اعتباربخشی به چک است. بنابراین یک شفافیت خوبی را در حوزه ریال در کشور ایجاد کرد.
 
 
بکارگیری آزمایشی رمز ریال در دو بانک ملی و ملت آغاز شده است
 
علی صالح آبادی اظهار کرد: درحوزه رمز ارز ها که گام دیگری در حوزه حمکرانی پولی است کارهایی که توسط بانک مرکزی باید انجام می شد، به پایان رسیده و در حوزه مربوط به وزارت صمت کارها در حال انجام است.
 
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،وی با اشاره به اینکه سامانه های مشخصی برای افرادی که استخراج رمز ارز را با مجوز انجام داده اند در نظر گرفته شده، افزود: افراد می توانند ارز های استخراجی خودشان را در سامانه مشخصی که در نظر گرفته شده عرضه کنند و واردکنندگان با ثبت سفارشی که از طرف سازمان وزارت صمت دریافت می شود می توانند رمز ارز را در اختیار گرفته و واردات را انجام دهند.
صالح آبادی در ادامه گفت: سامانه مربوطه با همکاری وزارت صمت و بانک مرکزی ایجاد شده و با عرضه رمز ارز در این سامانه و دریافت رمزارز توسط واردکننده، واردات با رمز ارز انجام خواهد شد.
وی ادامه داد: ثبت سفارش در سامانه جامع تجارت صورت گرفته و با تصویب آیین نامه استخراج رمزارز و عرضه آن در بازار به قصد صادرات در دولت، با اصلاحاتی که صورت گرفت فقط افرادی که مجوز استخراج رمز ارز گرفته باشند اجازه استفاده از رمزارز را برای صادرات خواهند داشت.
صالح آبادی همچنین افزود: در این باره هماهنگی هایی که در وزارت صمت باید صورت گیرد و همچنین تنظیمات و زیرساخت های فنی مورد نیاز برای این کار در حال ایجاد است تا از این پس همانند ارز امکان عرضه رمز ارز نیز در سامانه ها فراهم گردد.
رییس کل بانک مرکزی در رابطه با رمزریال که وعده راه اندازی آن تا پایان شهریور داده شده بود گفت: از چند روز گذشته مراحل آزمایشی قبل از اجرای آزماشی طرح با رقم محدود یک میلیارد تومان و با ارائه رمزریال به تعداد محدودی از افراد شروع شده که در دو بانک ملی و ملت و با امکان استفاده در دو فروشگاه شروع شده و با پایان فرآیند پیش از اجرای آزمایشی که با هدف رفع مشکلات فنی احتمالی صورت گرفته است و امیدواریم تا پایان شهریور ماه شرایط برای اجرای رسمی طرح به صورت آزمایشی مهیا شود. وی تصریح کرد: مراحل اولیه شروع شده و با توجه به اینکه طرح باید قبل از شروع رسمی در هیئت نظارت بر اندوخته اسکناس تایید می شد و یک هفته است که با رقم یک میلیارد تومان طرح تصویب و شروع شده است و در حال حاضر رمزریال در اختیار تعداد محدودی ار افراد است که از طریق دو بانک ملی و ملت و در دو فروشگاه در نظرگرفته شده امکان معامله فراهم است و در ادامه نیز به صورت گسترده تر اما با محدودیت های کمتر فرآیند آزمایشی ادامه می یابد.
 
صدور شناسنامه مالیاتی برای ۸.۵ میلیون کارتخوان فعال در کشور
 
رییس کل بانک مرکزی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار داشت: امروز حدود ۸.۵ میلیون کارتخوان فعال  در کشور داریم که همه دارای شناسنامه مالیاتی است. وی افزود: اصل موضوع تفکیک حساب‌های تجاری هم ساماندهی کارت‌خوان‌ها بود که به صورت کامل انجام شده است.
 
معاملات بورس شامل حساب‌های تجاری نیست
 
صالح آبادی در خصوص حساب‌های تجاری گفت: با شناسنامه دار شدن کارتخوان‌ها تقریبا تمام حساب‌های تجاری مشمول مالیات شدند. در تفکیک حساب تجاری از شخصی برآورد‌های اولیه بر این است که از هر هزار نفر تنها دو نفر مشمول این طرح شوند و بنابراین درصد کمی از حساب‌ها باقی مانده که عدد قابل توجهی نیست و با انجام تفکیک این مقدار بسیار کم نیز شناسایی خواهد شد.
 
وی افزود: برای این تعداد اندک با اعلام و زمانبندی سازمان امور مالیاتی افراد حساب تجاری خود را با خوداظهاری ثبت می‌کنند شرط ۱۰۰ تراکنش بیش‌تر از ۳۵ میلیون تومان تنها یک نشانه اولیه است و کسانی که کار تجاری نمی‌کنند، اما تا این حد تراکنش دارند مشمول این طرح نیستند چرا که کار تجاری صورت نگرفته که مشمول مالیات شود.
 
صالح آبادی با تاکید بر اینکه مبنای این طرح خوداظهاری است اظهار کرد: هر شخص خودش می‌داند که کار تجاری انجام می‌دهد یا خیر برای مثال خرید و فروش در بورس کار تجاری محسوب نمی‌شود حتی اگر بیش از ۱۰۰ تراکنش بیش‌تر از ۳۵ میلیون تومان داشته باشد و در واقع فعالیت کسی که در بورس کار می‌کند شفاف است و در بخش فروش نیم درصد مالیات آن پرداخت شده است و همچنین در بخش خرید معاف از مالیات است.
 
وی همچنین تاکید کرد: محاسبه شروط تعیین شده برای تفکیک حساب بر اساس کد ملی است و اگر فردی پنج حساب با یک کد ملی داشته باشد مجموع تراکنش‌های تمام حساب‌ها ملاک محاسبه است. در این باره سامانه‌هایی باید تدارک دیده می‌شد که این سامانه‌ها طراحی شده و سازمان امور مالیاتی شرایط آن را اعلام خواهد کرد.
 
صالح آبادی در پایان با تاکید دوباره بر اینکه تنها کار تجاری مشمول تفیکیک حساب هستند افزود: کار غیر تجاری مشمول این طرح نخواهد شد و به فرض کسی که خرید خانه را انجام داده حتی اگر پنجاه میلیارد تومان تراکنش داشته باشد شامل کار تجاری نخواهد شد و از این جهت هیچ نگرانی وجود نخواهد داشت. البته که مشوق‌هایی برای این مسئله در نظر گرفته شده که حتی افرادی را که فعالیت تجاری ندارند را نیز به اعلام حساب تجاری برای استفاده از مشوق‌ها سوق می‌دهد.