مالیات جدید برای ارز، سکه، مسکن و خودرو
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، از نظر دولت طی سه سال گذشته سازمان امور مالیاتی، کارنامه قابل قبولی در وصول مالیات از شهروندانش داشته است، نگاهی به آمارهای رسمی نشان می‌دهد که این سازمان توانسته است بیش از میزان پیش‌بینی شده ‌در قوانین بودجه کسب درآمد کند.
 
نتیجه این شرایط دولت را به فکر تعریف پایه‌های مالیاتی جدیدی انداخته است که مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر مجموع درآمد از جمله آنها هستند. هدف از تعریف این پایه مالیاتی جدید، گرفتن مالیات از شهروندانی است که از بازارهای چهارگانه طلا، ارز، ملک و خودرو خرید سرمایه‌ای و غیر‌مصرفی می‌کنند.
 
داود منظور، رییس کل سازمان مالیاتی کشور اردیبهشت ماه امسال اعلام کرده بود؛ با تصویب و اجرای قانون مالیات بر عایدی سرمایه، سوداگران اقتصادی مشمول مالیات می‌شوند. رییس کل سازمان مالیاتی کشور ضمن تشریح اقدامات انجام شده برای تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس و دولت گفته بود: مالیات‌ستانی از پدیده سوداگری، یک مطالبه عمومی است و با تصویب این قانون، هر کسی که کالای سرمایه‌ای را با هدف انتفاع از افزایش قیمت و درآمد حاصل از آن خرید و فروش کند، مشمول مالیات خواهد شد.
 
به گفته وی با تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه، چهار حوزه اساسی مسکن، طلا، ارز و خودرو مشمول مالیات بر سوداگری خواهد شد و برای اجرای اصولی این قانون، نیازمند تامین زیرساخت‎‌های اطلاعاتی لازم هستیم تا نظام مالیاتی بداند یک کالای سرمایه‌ای با چه قیمتی خریداری و به فروش رسیده و از محل تفاوت قیمت، مالیات وصول شود.
 
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه یکی از مهم‌ترین اقدامات در جهت مالیات‌ستانی هوشمند را اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان عنوان کرده و گفته بود: با اجرای این قانون تحول مهمی در نظام مالیاتی شکل خواهد گرفت و با افزایش شفافیت اقتصادی، سازمان امور مالیاتی قادر خواهد بود، جریان داده و اطلاعات مربوط به فعالیت‌های اقتصادی را رصد و با اشراف اطلاعاتی و وصول هوشمند مطالبات، از فرار مالیاتی جلوگیری کند.
 
نرخ‌های مالیات بر عایدی سرمایه
 
آنچه در این زمینه حائز اهمیت است، چگونگی محاسبه این مالیات و نرخ آن است که طبق طرح جدید مجلس، املاک در صورت نگهداری کمتر از یک سال مشمول ۴۰درصد مالیات بر عایدی سرمایه می‌شوند. با نگهداری املاک بیش از یک سال، سالانه سه واحد درصد از نرخ مالیات بر عایدی سرمایه کم می‌شود و از سال دوازدهم به بعد با نرخ ثابت چهار درصد مشمول مالیات می‌شوند.
 
طبق این گزارش، صاحبان اراضی بایر نیز باید معادل ۴۰ درصد مالیات بر عایدی سرمایه بپردازند. همچنین، نگهداری انواع خودرو در کمتر از یک سال معادل ۳۰درصد مشمول مالیات می‌شود و در صورت نگهداری بیش از یک سال، سالانه ۱۰ واحد درصد از نرخ کم و مالیات مربوطه از سال چهارهم به بعد با نرخ ثابت صفر درصد محاسبه می‌شود. از سوی دیگر، نگهداری سایر دارایی‌ها (طلا، ارز، جواهرآلات و...) که مشمول مالیات بر عایدی سرمایه هستند بدین شرح باید مالیات متعلقه را بپردازند: با نگهداری کمتر از یک سال معادل ۳۰ درصد، با نگهداری بیش از یک تا دو سال سالانه ۲۰ درصد و بیش از دو سال معادل ۱۰درصد.
 
چه دارایی‌هایی معاف از مالیات بر سرمایه  هستند؟
 
همچنین اولین انتقال املاک نوساز و نیمه ساخت، انتقال باغ‌ها و زمین‌های زراعی بیرون از حریم شهری، انتقال بلاعوض به والدین، همسر دایم و فرزندان بالای ۱۸سال و اعطای وکالت به آنها، انتقال ترکه به صورت ارث یا وصیت، انتقال به منظور وقف با تایید سازمان اوقاف امور خیریه و انتقال قهری املاک مسکونی مشمول پرداخت مالیات مذکور نمی‌شوند.
 
علاوه بر این، هرگونه ارز انتقال یافته از خارج از کشور که منشا آن به تایید بانک مرکزی رسیده باشد، به خصوص ناشی از صادرات، در صورتی که عرضه آن در مهلت قانونی مقرر به تایید بانک مرکزی رسیده باشد، از این مالیات معاف است. براساس این گزارش؛ تصویب کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس به تاریخ 5 خرداد ماه 1400 صورت گرفت.
 
به موجب این طرح می‌بایست طبق مدت تملک، اگر فردی طلا، ارز، مسکن و خودرو خریداری و سپس اقدام به فروش آن کرد، از محل سود این معامله، بخشی را به عنوان مالیات پرداخت کند. دارایی‌هایی که مشمول مالیات می‌شوند شامل: انواع کاربری و حق واگذاری محل، انواع وسایل نقلیه موتوری زمینی و طلا، شمش طلا، طلای آب شده، زیورآلات از جنس طلا، پلاتین و جواهرآلات می‌شود.