چراغ سبز بورس به افزایش دامنه نوسان
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،بازار سرمایه در نخستین روز اجرای دامنه نوسان هفت درصدی سبزپوش شد و برخلاف روز گذشته روندی صعودی به خود گرفت. هفته گذشته سازمان بورس و اوراق بهادار از افزایش یک درصدی دامنه نوسان بازار سهام خبر داد و اعلام کرد: دامنه نوسان در بازار اول بورس و فرابورس از دوشنبه هفته آینده به مثبت و منفی ۷ درصد افزایش می‌ یابد. طبق بیانیه سازمان بورس و اوراق بهادار: با پیشنهاد شرکت بورس، فرابورس و تصویب هیات مدیره سازمان بورس، دامنه نوسان در بازار اول بورس و فرابورس یک درصد دیگر افزایش می‌ یابد و به مثبت و منفی هفت درصد می‌رسد. این مصوبه از دوشنبه هفته آتی اجرایی خواهد شد.
 
دراین زمینه شرکت بورس تهران نیز با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: پیرو بند 1 هشتصد و چهاردهمین صورتجلسه هیئت مدیره محترم سازمان بورس و اوراق بهادار مورخ 02 /06 /1401، از روز دوشنبه(7 شهریور) دامنه نوسان قیمت در کلیه نمادهای معاملاتی سهام در بازار اول (تابلوی اصلی و فرعی) بورس اوراق بهادار تهران از 6 +/- به 7 +/- درصد و در کلیه نمادهای حق تقدم سهام در بازار اول از 12 +/- به 14 +/- درصد افزایش خواهد یافت.
 
امروز شاخص کل بورس در اولین روز اجرای دامنه نوسان 7 درصدی با ۱۰۴۹ واحد افزایش به رقم یک میلیون و ۴۴۵ هزار واحد رسید. شاخص کل با معیار هم وزن هم توانست ۲۰۷۵ واحد افزایش یابد و رقم ۴۱۰ هزار و ۶۳۳ واحد را ثبت کند. در این بازار ۳۱۴ هزار معامله انجام شد که ۳۴ هزار و ۶۱۹ میلیارد ریال ارزش داشت.
 
فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، صنایع پتروشیمی خلیج فارس و پتروشیمی نوری نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی و در مقابل سرمایه‌ گذاری گروه توسعه ملی، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و گسترش نفت و گاز پارسیان نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی بورس گذاشتند. شاخص کل فرابورس هم با صعودی هشت واحدی در رقم ۱۹ هزار و ۳۱۴ واحد ایستاد. در این بازار ۱۹۶ هزار معامله به ارزش ۱۴۱۹ میلیارد ریال انجام شد. آهن و فولاد غدیر ایرانیان، پلیمر آریاساسول و پتروشیمی زاگرس نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی و در مقابل بانک دی، فرابورس ایران، صنایع مادیران و پویا زرکان آق‌دره نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی فرابورس گذاشتند.
 
در روزهای پایانی مردادماه، «مجید عشقی»، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص تغییر احتمالی دامنه نوسان در فصل تابستان اطهار داشت: برنامه افزایش تدریجی دامنه نوسان سر جای خود قرار دارد، اما تغییر حتمی آن در فصل تابستان به پیشنهاد شرکت بورس تهران و فرابورس ایران وابسته است. وی اعلام کرد: طی چند روز گذشته  یکی از شرکت‌ها گزارش خود را به سازمان بورس ارائه داده و سازمان بورس در صورت ارائه گزارش شرکت دیگر بلافاصله تصمیم خود در مورد تغییر دامنه نوسان را اتخاذ می‌کند.
 
به دنبال مطرح شدن چنین صحبتی از سوی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، هفته گذشته سازمان بورس از تصویب افزایش یک درصدی دامنه نوسان بازار سهام خبر داد و اعلام کرد: دامنه نوسان در بازار اول بورس و فرابورس از دوشنبه هفتم شهریورماه به مثبت و منفی ۷ درصد افزایش می‌یابد.
 
همچنین سید مهدی پارچینی، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با ایرنا به ارائه جزییاتی از افزایش دامنه نوسان پرداخت و گفت: هدف هیات مدیره سازمان بورس افزایش تدریجی دامنه نوسان خواهد بود و امکان اینکه دامنه نوسان دوباره به پنج درصد بازگردد، بعید است. وی اظهار داشت: اکنون سرمایه‌گذاران در انتظار حذف کامل دامنه نوسان نباشند زیرا این امر نیازمند پیش شرایطی است؛ برای مثال تا زمانی که حضور نهادهای حرفه‌ای در بازار تعمیق پیدا نکرده باشد و سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای به سمت سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و نهادهای مالی سوق ندهیم، شرایط برای افزایش یک‌باره دامنه نوسان یا حذف آن مساعد نخواهد بود.