یورو باز هم از دلار جاماند
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،یورو نماد مالی و اقتصادی اروپا که در سال های گذشته همیشه با اقتدار ارزش خود را در مقابل دلار حفظ کرده و همیشه یک سر و گردن از دلار در بازارهای جهانی بالاتر ایستاده بود حالا با شرایط سختی مواجه شده و شعله های جنگ روسیه و اوکراین دامن آن را هم فراگرفته و آن را از ارزش انداخته است. در ماه های گذشته این برای دومین بار است که ارزش یک یورو به زیر یک دلار می رسد و کاهشی که در روز گذشته شاهد بودیم و امروز هم ادامه دارد بیشترین میزان افت ارزش یورو در مقابل دلار در 20 سال گذشته است. روز گذشته نرخ برابری دلار به یورو به 1.007 رسید. شاخص دلار روز گذشته رقم ۹۸۰/ ۱۰۸ واحد را به ثبت رساند و به نظر می‌رسد همچنان به روند صعودی خود ادامه دهد. اما دلیل این تحولات اقتصادی در اتحادیه اروپا و کاهش ارزش یورو در برابر دلار را باید در گوشه ای از اتحادیه و در میان میدان جنگ روسیه و اوکراین جستجو کرد. گزارش های جهانی و بررسی داده های اقتصادی نشان می دهد افزایش قیمت انرژی در پی تحریم روسیه از سوی اتحادیه اروپا، آمریکا و برخی از کشورهای از یک سو و به دنبل آن رشد تورم در بیشتر کشورهای غربی به خصوص کشورهای اروپایی و آمریکا دلیل اصلی کاهش ارزش یورو در ماه های گذشته بوده است. برای مثال روز گذشته که ارزش یورو به کمترین میزان نسبت به دلار در 20 سال گذشته رسید قیمت گاز 13 درصد رشد کرده بود و همین موضوع خود را در کاهش ارزش یورو نشان داد.
 
علاوه براین احتمال بروز رکود اقتصادی در کشورهای اتحادیه اروپا نگرانی دیگری است که به کاهش ارزش یورو دامن می زند. گزارش شاخص مدیران خرید اروپا که روز گذشته منتشر شده نشان‌دهنده کاهش فعالیت‌های اقتصادی اروپا در ماه اوت است؛ شاخص مدیران خرید دو کشور آلمان و فرانسه به ترتیب به 6/ 47 و 8/ 49 واحد رسیده که هر دو به زیر 50 واحد است که در سال های گذشته بی سابقه بوده است.
 
جنبه دیگر‌ گذر دلار از یورو، در کنار تضعیف ارز اروپایی، تقویت شاخص دلار است که در هفته‌های اخیر قوت گرفته است. مهم‌ترین عاملی که باعث شده دلار در هفته‌های اخیر تقویت شود، افزایش نرخ بهره آمریکا و همچنین تداوم این روند در ماه‌های آینده است. افزایش نرخ بهره در آمریکا، سیاستی است که به علت تاکید فدرال رزرو بر کاهش نرخ تورم روی داده است. در حال حاضر نرخ تورم آمریکا، 5/ 8 درصد گزارش شده است، اما برای سیاستگذاران پولی آمریکا، این نرخ بالا محسوب می‌شود و نیاز است که با سیاست‌های پولی انقباضی، مسیر کاهشی تورم تسریع شود. البته افزایش شاخص دلار در مقابل یورو و سایر ارزهای جهانی، برای اقتصاد آمریکا می‌تواند یک نقطه ضعف نیز محسوب می‌شود، زیرا افزایش قیمت دلار، یک سیگنال برای واردات بیشتر به آمریکا و سخت‌تر شدن صادرات تولیدکنندگان آمریکایی است. گزارش‌ها حاکی از آن است که شاخص دلار در روزهای گذشته با رشد 5/ 2 درصدی خود به بالاترین سطح در 3 ماه گذشته رسیده و توانسته بار دیگر به قله 109 واحدی نزدیک شود. مشابه این روند را در ماه ژوئن مشاهده کردیم.
 
 در این بازه تاریخی دلار توانست قله تاریخی 20 ساله را فتح کند. ارزش اسکناس آمریکایی در ساعاتی از روز 3 ژوئن 2022 به 109 واحد رسید، اما نتوانست از آن حمایت کند و روند کاهشی به خود گرفت؛ زیرا فدرال رزرو از افزایش نرخ بهره برای درمان تورم بهره گرفت که این موضوع با استفاده از ترس سرمایه‌گذاران از احتمال وقوع رکود توانست شاخص دلار را با روند نزولی مواجه کند. از نگاه کارشناسان، عاملی که در تقویت دلار نقش مهمی ایفا کرده، احتمال افزایش نرخ بهره در ماه آینده توسط فدرال رزرو است که بازارهای جهانی را تحت تاثیر قرار داده است.