مصرف فولاد در کشور رشد داشته است
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،مصرف فولاد در کشور طی سه‌ ماه ابتدایی سال جاری افزایش یافت. گزارش‌‌‌ تشکل‌های تخصصی این حوزه نشان می‌دهد که در فصل اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، بسته به ارقام و محصولات زنجیره فولاد، بین ۳ تا ۱۶‌درصد رشد رقم خورده است. بنابر آماری که انجمن تولیدکنندگان فولاد اعلام کرده، همزمان با اینکه تولید فولاد در کشور اندکی افزایش یافته، بخش قابل‌توجهی از تولیدات صنعت فولاد در داخل کشور مصرف شده است.
 
در واقع بیش از ۲۵میلیون تن از کل اقلام فولادی تولیدشده در کشور، مصرف و تنها ۱۱درصد از کل تولیدات صادر شده است. در واقع این افزایش مصرف، موتور محرک برخی از صنایع در نخستین فصل سال بوده است. به ‌طور معمول، عمده تولید فولاد کشور، صرف استفاده در صنعت خودرو، لوازم ‌خانگی و ماشین‌‌‌آلات و البته صنعت ساختمان می‌شود.
 
داده‌‌‌های انجمن ملی تولیدکنندگان فولاد نشان می‌دهد که از ابتدای سال‌جاری تا پایان خردادماه بالغ ۲۹میلیون تن انواع اقلام فولادی در کشور تولید شده که از این میزان ۲/ ۳میلیون تن صادر و بقیه صرف مصارف داخلی شده است. براساس آمار منتشرشده، بیشترین رشد مصرف فولاد در این مقایسه آماری مربوط به آهن اسفنجی است که با افزایش ۱۶درصدی، در مجموع سه‌ماه اول سال ١۴٠۱ به ۹میلیون و ۸۲۲‌هزار تن رسیده است. میزان مصرف ظاهری این محصول معدنی در مدت مشابه سال گذشته ۸میلیون و ۷۶۵‌هزار تن ثبت شده است. از ابتدای فروردین‌ماه تا پایان خرداد ۱۴۰۱ در مجموع ۸میلیون و ۵۷۵‌هزار تن شمش فولاد (فولاد میانی) تولید شده که این میزان با رشد ۳درصدی نسبت به مصرف شمش در سه‌ماه ابتدایی سال گذشته (۶میلیون و ۴۵۷‌هزار تن) به ۶میلیون و ۶۷۲‌هزار تن برای مصراف داخلی رسیده و کمترین میزان رشد مصرف را داشته است.
 
پس از آن طی سه‌ماه ابتدایی امسال از ۲میلیون و ۵۲۱‌هزار تن مجموع مقاطع تخت فولادی تولیدی، ۲میلیون و ۴۸۹‌هزار تن در داخل مصرف شده که نسبت به ۲میلیون و ۳۳۸‌هزار تن مصرفی در سه‌ماه ابتدایی سال گذشته ۶‌درصد بیشتر است. در مدت مذکور سال‌جاری، تولید محصولات فولادی ۵میلیون و ۶۷۳‌هزار تن ثبت شده که ۵میلیون و ۲۲۱‌هزار تن آن به مصرف داخلی اختصاص یافته و به این ترتیب نسبت به مصرف ظاهری آن در سه‌ماه نخست سال ۱۴۰۰ که ۴میلیون و ۶۷۲‌هزار تن بود، ۱۲‌درصد افزایش مصرف را رقم زده است. در سه‌ماه ابتدایی سال‌جاری ۲میلیون و ۶۶۱‌هزار تن مقاطع طویل فولادی در داخل مصرف شده که نسبت به مصرف ظاهری آن در مدت مشابه سال گذشته معادل ۲میلیون و ۳۳۴‌هزار تن، ۱۴‌درصد بیشتر شده است. در این مدت ۳میلیون و ۱۵۲‌هزار تن مقاطع طویل فولادی شامل تیرآهن، میلگرد، نبشی و ناودانی تولید شده است. مصرف این حجم از فولاد در صنایع کشور در نتایج دو گزارش «شاخص تولیدات صنایع بورس» و «شاخص مدیران خرید صنعت» هم تاییده شده و به نوعی نشان دهنده افزایش تولید صنعتی است. البته بخشی از محصولات فولادی تولید شده هم به اعتقاد کارشناسان در انبارهای خرد و کلان کشور ذخیره شده است تا در آینده با قیمت دلاری بهتر به فروش برود یا صادر شود.