چشم انداز مبهم بورس برای حقیقی ها
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، بازار سهام در دومین روز کاری این هفته نیز همچنان با فشار فروشندگان سهام مواجه بود. بازاری که این روزها با وجود ارزندگی سهام اما چشم انداز آن برای معامله گران حقیقی چندان روشن نیست و میل به نگهداری سهام جای خود را به خروج پول و تمرکز در صندوق‌های قابل معامله با درآمد ثابت داده است.
 
حجم و ارزش معاملات امروز نیز نشان داد با وجود هر حمایتی از سوی حقوقی‌ها اما رفتار معامله گران حقیقی حاکی از نگرانی آنها از تصمیم‌های کلان از جمله تغییر نرخ سپرده بانکی و تلاش برای نقد کردن سهام و تمرکز در سایر ابزارها و بازارهای موازی برای کسب سود بدون ریسک دارد.
 
ترس بازار از ریسک‌های بالا در بازار سهام نشانگر اهمیت سیاست گذاری ها و تصمیم‌های کلان داخلی دارد و این در حالی است که می‌توان با ابزارهای مناسب امکان تقویت پیش بینی پذیری بازار سهام و تضمین سودآوری شرکت‌ها در دید بلند مدت را از طریق ابزارهای مختلفی از جمله مشوق‌ها و معافیت‌های مالیاتی افزایش داد.
 
از سویی دیگر با توجه به کارکرد بورس‌های مختلف دنیا و با نگاهی به وضعیت کارمزدها در میان اعضای فدراسیون بورس‌های جهانی، می‌توان انتظار داشت که وقت شناور شدن همه کارمزدهای بازار سرمایه از جمله کارمزد نهاد ناظر و ارکان و توابع آن بدون تعیین سقف و کف ایستا فراهم رسیده است.
 
به گزارش مهر، در پایان معاملات امروز یکشنبه ۹ مرداد ماه ۱۴۰۱ شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران با کاهش ۱۷ هزار و ۳۵۴ واحدی به یک میلیون و ۴۲۳ هزار واحد رسید. شاخص کل هم وزن اما با کاهش ۷.۲۴۱ واحدی عدد ۳۷۹ هزار و ۹۷۵ واحد را به نمایش گذاشت.
 
شاخص بازار اول اما در حالی با ۱۴ هزار و ۸۵۸ واحد کاهش روی رقم یک میلیون و ۶۵ هزار واحد درجا زد که شاخص بازار دوم با ۲۸ هزار و ۴۰۹ واحد کاهش، به عدد ۲میلیون و ۷۹۵ هزار واحد رضایت داد.
 
در بورس تهران امروز ۶ میلیارد و ۱۱۱ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله در ۳۰۰ هزار و ۸۹۲ نوبت داد و ستد شد که ارزشی بالغ بر ۳ هزار و ۶۰۲ میلیارد تومان را در برداشت.
 
در فرابورس نیز شاخص کل این بازار با ۱۷۸ واحد کاهش به رقم ۱۸ هزار و ۷۰۳ واحد دست یافت. در این بازار، طی روز جاری ۲ میلیارد و ۲۶۳ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله به ارزش بیش از ۱۰ هزار و ۳۱ میلیارد تومان معامله شد.
 
اصلی ترین نمادهای تأثیر گذار بر اُفت امروز شاخص کل بورس تهران به ترتیب نمادهای "شفن" با ۲.۵۱۵و احد، "شپنا" با ۷۹۷ واحد و "کگل" با ۷۳۴ واحد کاهش بودند در مقابل اما نمادهای معاملاتی "فولاد" با ۹۹۸ واحد، "امید" با ۱۰۷ واحد و "مبین" با ۶۳ واحد افزایش، بالاترین تأثیر مثبت بر روی شاخص کل بورس تهران را به خود اختصاص دادند.