هشدار اروپا به ایران
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، جوزپ بورل در یادداشتی در سایت اینترنتی اتحادیه اروپا گفت: ایران و دیگر طرف ها باید متن توافق پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای برجام را قبول کنند. نقشه و طرح جدی از سوی ایران برای احیای توافق برجام وجود ندارد. مساحت حل اختلافات مهم با جمهوری اسلامی ایران کمتر می شود و به پایان می رسد.
 
او قبل از این هم در یادداشتی در روزنامه فایننشال تایمز انگلیس نوشت: متن پیشنهادی توافق احیای برجام آماده است که نگرانی های دو طرف مذاکرات را در نظر می گیرد.
 
بخش های مهم این یادداشت به این شرح است:
 
 - بعد از ۱۵ ماه از مذاکرات فشرده و مثمر در وین و ارتباطات متعدد با اعضای برجام و امریکا به این نتیجه گیری رسیدم که مساحت حل اختلافات کمتر می شود و احتمالا پایان می یابد.
 
- زمان آن رسیده مقامات ایران، تصمیمات سیاسی سریعی را برای پایان مذاکرات وین بگیرند و به صورت فوری به اجرای کامل برجام برگردیم.
 
- متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای برجام شامل چارچوب های محکمی برای فعالیت هسته ای ایران است. گزینه بهتر برای احیای برجام روی میز است. الان زمان تصمیم گیری است.
 
- هدف ما همیشه دست یابی به توافقی است که به سود همه از جمله ایران و اروپا و جامعه جهانی، خواهد بود و این چیزی است که همه ما آن را محقق کردیم.  متن پیشنهای توافق احیای برجام شامل محدودیت های شدید بر فعالیت هسته ای ایران وبزرگترین سیستم نظارت و بازرسی بود که از سوی آژانس اجرایی می شد.
 
- برجام باعث کاهش 98 درصدی ذخایر اورانیوم غنی شده ایران و برچیدن هزاران دستگاه سانتریفیوژ این کشور شد.