نگرانی اقتصاددانان از سیاست های انقباضی فدرال رزرو
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز) ، آمار حاکی از آن است که رشد اقتصادی آمریکا در فصل دوم به منفی ۹/ ۰درصد رسیده و دومین رشد اقتصادی منفی متوالی را ثبت کرده است. نگرانی اقتصاددانان این است که سیاست انقباضی فدرال رزرو می تواند منجر به رکود و کاهش فعالیت های اقتصادی گردد. با این حال گزارش روز پنج شنبه تولید ناخالص داخلی تا حدی می تواند به این دلیل باشد که بازار احتمال بالایی برای انقباض بیشتر از سوی فدرال رزرو داده است. اقتصاد در دو فصل متوالی کوچک شده است و به نظر برخی از اقتصاددانان این رکود فنی است و کماکان با توجه به گزارشات قوی از سایر بخش های اقتصاد، هنوز یک رکود واقعی نیست.
داده های مربوط به اشتغال از اهمیت بالایی برخوردارند و در ماه های آتی اهمیت بیشتری نیز خواهند داشت. جروم پاول، رئیس فدرال رزرو در نشست مطبوعاتی خود در روز چهارشنبه به صراحت اعلام کرد که تصمیم فدرال رزرو در ماه سپتامبر به داده های اقتصادی بستگی دارد.
همچنین شاخص قیمت مصرف کننده در ماه ژوئن نسبت به سال گذشته 9.1 درصد افزایش یافته است که بزرگترین افزایش از نوامبر 1981 بوده است. تورم با هر معیاری بسیار بالاتر از هدف بلندمدت 2 درصدی فدرال رزرو است و جروم پاول، رئیس بانک مرکزی اعلام می دارد که بانک مرکزی به شدت متعهد به کاهش تورم است. مشکلات زنجیره تامین ناشی از شیوع بیماری کرونا همچنان باعث افزایش قیمت ها شده است و جنگ روسیه و اوکراین فشار بیشتری را بر قیمت مواد غذایی و انرژی وارد کرده است. جنگ در اوکراین و آشفتگی ژئوپلیتیکی عدم اطمینان در مورد مسیر کوتاه مدت رشد و تورم را تشدید می کند.