قطع امید از بورس
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، روند بورس تهران فعلا نزولی است. طی مدت اخیر دیده شده که پس از چند روز نزول، یکی دو روز هم رشد در شاخص کل اتفاق می افتد اما میزان افت شاخص در روزهای منفی بیشتر از میزان رشد آن در روزهای مثبت است.
 
با این حساب پس از هر بار تکرار شدن این چرخه، شاخص در اعدادی پایین تر قرار می گیرد و این نشان دهنده یک روند نزولی است.
 
روز چهارشنبه هفته گذشته شاخص کل با رشد 5 هزار واحدی، به ارتفاع یک میلیون و 443 هزار واحد رسید اما این رشد هم از آن رشدهایی است که در میانه یک روند نزولی رخ داده و فعلا نباید به آن دل خوش کرد. این مثبت ها تا زمانی که تغییری در وضعیت ارزش معاملات رخ ندهد، امیدوارکننده نیستند.
 
فعلا مهم ترین آیتم در تحلیل های فعالان بازار سهام، همین ماجرای کاهش ارزش معاملات است. روز به روز ارزش معاملات خرد بورس کم می‌شود و این اصلا نکته خوبی برای بازار سهام نیست.
سهام ارزان قیمت هم خریدار ندارد
 
کاهش ارزش معاملات از دو جهت اهمیت فراوان دارد؛ ابتدا اینکه نشان دهنده از رونق افتادن بورس است و نکته بعدی، عدم تمایل معامله گران به خرید در قیمت های پایین. همین که معامله گران با وجود افت قیمت ها تمایلی به خرید در قیمت های پایین ندارند، یعنی توقع آن ها افت قیمت بیشتر است. به عبارتی سهام حتی در قیمت های افت کرده و پایین نیز جذابیتی برای خرید ندارد که دلیل آن هرچه هست، نتیجه اش افت بیشتر قیمت سهم هاست.
 
در روز چهارشنبه ارزش معاملات خرد رقم 1900 میلیارد تومان بود که اگر روزهای سه شنبه و چهارشنبه دو هفته قبل را به دلیل شرایط خاصی که توقف تعداد زیادی از نمادها ایجاد کرده بود نادیده بگیریم، رکورد جدیدی در کاهش ارزش معاملات خرد به ثبت رسیده است.
فعلا کسی امیدوار نیست
 
بورسی که ارزش معاملات آن به 2 هزار میلیارد تومان هم نمی رسد، به طور واضح از روزهای خوبش فاصله گرفته و فعلا نمی توان از آن انتظار رشد داشت.
 
ضمن اینکه فعالان حقیقی بورس هم از این بازار قطع امید کرده اند و مدت هاست که به طور متوالی در حال خارج کردن سرمایه خود از این بازار هستند.
 
برای بازار امروز، رشد اندک قیمت ها و شاخص ها در ابتدای معاملات را می توان متصور بود اما در نیمه دوم احتمالا فشار فروش کمی افزایش داشته باشد و شاخص ها و قیمت ها به سمت عقب برگردند.