٣ تصمیم بانکی برای احیای بورس
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، پس از آغاز سقوط بورس از ارتفاع بیش از 2 میلیون واحدی در تابستان سال 99، شاخص بازار سرمایه تا کمتر از یک میلیون و 100 هزار واحد در خرداد سال گذشته عقب نشست، اما هیچ گاه حتی نتوانست از یک میلیون و 600 هزار واحد به طور مطمئن عبور کند و اکنون به میانه کانال یک میلیون و 400 هزار واحد سقوط کرده است.
 
این در حالی است که به طور کلی نرخ ارز در ماه های اخیر به بیش از 30 هزار تومان هم رسیده، تورم عمومی کشور فشار لازم برای رشد قیمت دارایی ها را فراهم کرده و به طور خلاصه نشانه های بنیادین خوبی برای رشد سهام ایجاد شده است. به نوشته خراسان، در میان عواملی که منجر به کم تاثیری شرایط مثبت بر بازار سرمایه شده است، می توان از یک سو به نهادینه شدن ترس در بین سرمایه گذاران اشاره کرد اما از سوی دیگر هم اینک برخی شرایط کلان نیز بر بازار سرمایه اثر منفی گذاشته است.
 
مهم ترین خبری که نشست دیروز صالح آبادی و عشقی داشت این بود که نرخ سود بین بانکی که در روزهای اخیر به ارقام بالای 21 درصد نیز رسیده است، کنترل خواهد شد.
 
صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی با بیان این که تصمیماتی در زمینه کنترل نرخ سود بین بانکی گرفته شده است، اظهار کرد: این اطمینان را به بازار سرمایه می دهم که نرخ سود بین بانکی بالاتر را نخواهد دید و روند کاهشی به زودی آغاز می شود.
 
در این  خصوص سلیمی زاده مدیر روابط عمومی سازمان بورس گفت: برآورد شده است، شرکت‌های بورسی حدود 320 هزار میلیارد تومان سپرده بانکی نزد بانک‌ها گذاشته‌اند و به جای این که این منابع صرف سرمایه‌گذاری و توسعه تولید شود، در بانک‌ها رسوب کرده و سود بانکی دریافت می‌کنند.
 
وی گفت: اگر نرخ بهره بانکی پایین بیاید، این پول‌ها از سپرده‌گذاری خارج و صرف سرمایه‌گذاری و توسعه خطوط تولید می‌شود که این موضوع به نفع تولید و رونق اشتغال است.
 
خبر مثبت دیگری که از نشست فوق گزارش شد، این بود که، اختلاف نرخ ارز نیما و بازار آزاد به مرور کاهش خواهد یافت. این موضوع از آن جایی اهمیت دارد که می تواند موجب رشد درآمدهای ریالی شرکت های صادرات گرا شود. سومین خبر مثبت برای اهالی بازار سرمایه این است که قرار است خط اعتباری بانکی برای شرکت های بورسی در نظر گرفته شود.