کاهش ۲۴ هزار و ۳۸۷ واحدی شاخص بورس
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، بورس اوراق بهادار تهران امروز هم مانند روز گذشته در مسیر کاهش قرار گرفت، به گونه‌ای که شاخص کل در پایان معاملات با کاهش 24 هزار و 387 واحد به رقم یک‌میلیون و 439 هزار و 370 واحد رسید.
 
همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن با کاهش 8 هزار و 905 واحد به رقم 391 هزار و 128 واحد رسید.
 
ارزش بازار در بورس تهران به بیش از 5 میلیون و 473 هزار میلیارد تومان رسید.
 
معامله‌گران امروز بیش از 6.5 میلیارد سهام، حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 294 هزار فقره معامله و به ارزش 4 هزار و 11 میلیارد تومان داد و ستد کردند.
 
امروز همه شاخص‌های بورس قرمز شدند، به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی - ارزشی 1.6 درصد افت کردند. این دو شاخص با معیار هم‌وزن 2.2 درصد کاهش یافتند. شاخص آزاد شناور 1.6 درصد کاهش یافت. شاخص بازار اول بورس 1.9 درصد کاهش یافت و شاخص بازار دوم بورس 1.3 درصد افت کرد.
 
همچنین نمادهای فولاد مبارکه، پالایش نفت بندرعباس، توسعه معادن و فلزات، شستا، پتروشیمی نوری، کشتیرانی جمهوری اسالمی و معدنی چادرملو بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشته‌اند.
 
امروز فرابورس ایران هم تعریف خاصی نداشت به گونه‌ای که شاخص کل با 307 واحد کاهش به رقم 18 هزار و 874 واحد رسید.
 
ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک‌میلیون و 43 هزار میلیارد تومان رسید.
 
ارزش بازار پایه به 346 هزار میلیارد تومان رسید. 
 
معامله‌گران امروز بیش از 3 میلیارد سهام، حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 132 هزار فقره معامله و به ارزش 125 هزار میلیارد تومان داد و ستد کردند.
 
البته لازم به یادآوری است در روزهای دوشنبه عملیات بازار باز در شبکه بانکی برای خرید و فروش اوراق بدهی بانک مرکزی انجام می‌شود و امروز هم بیش از 1.3 میلیارد اوراق بدهی بانک مرکزی به ارزش بیش از 124 هزار میلیارد تومان در شبکه بانکی داد و ستد شد که فقط ارزش این معاملات در معاملات فرابورس درج می‌شود، وگرنه معاملات سهام در فرابورس امروز 1.3 میلیارد به ارزش 609 میلیارد تومان بوده است و اوراق مالی اسلامی بیش از 3 میلیارد ورقه به ارزش 214 میلیارد تومان و سایر اوراق به ارزش 586 میلیارد تومان بوده است؛ یعنی عمده ارقام معاملات فرابورس مربوط به خرید و فروش اوراق بانک مرکزی در عملیات بازار باز بوده است.
 
نمادهای پلیمر آریاساسول، پتروشیمی زاگرس، پالایش نفت لاوان، پتروشیمی تندگویان، فولاد غدیر ایرانیان، تولید نیروی برق دماوند و بهمن دیزل بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند.
 
کارشناسان یکی از دلایل ریزش بازار را افزایش نرخ سود بین‌بانکی می‌دانند که عمده پول‌ها از بورس به سمت بانک حرکت کرده است. همچنین بازار طلا و ارز هم امروز اوضاع خوبی نداشته و با وضعیت شاخص‌های قرمز همراه بوده است.