تورم باز هم رکورد شکست
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،اگرچه که نرخ تورم ماهانه بعد از جهش عجیب 12.2 درصدی در خرداد طبق آمارهای جدید مرکز آمار ایران در تیرماه کمی آرام گرفته و به عدد 4.6 درصد کاهش یافته است (افت 7.6 درصد) اما همچنان آمارها نشان از روند صعودی نرخ تورم نقطه به نقطه و سالانه دارد چنان چه تورم نقطه به نقطه به رکورد 54 درصد و نرخ تورم سالانه هم به 40.5 درصد رسیده است. البته رکود شکنی تورم سالانه و نقطه به نقطه دور از انتظار نبود زیرا روند بی نظمی مالی در کشور ادامه دارد (اگرچه کمی کنترل شده) و حجم نقدینگی در کشور از 5 هزار هزار میلیارد تومان بیشتر شده است و این خود نشانه ای است از ادامه دار بودن رشد تورم.
 
مرکز آمار ایران دیروز با انتشار گزارش تورم تیرماه 1401اعلام کرد که نرخ تورم ماهانه در ماه گذشته با 7.6واحد درصد کاهش نسبت به ماه قبل به 4.6درصد رسید. همچنین میانگین قیمت گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات 5.7درصد و کالاهای غیرخوراکی و خدمات 3.8درصد رشد کرده است. براساس برآورد این نهاد آماری کشور، نرخ تورم ماهانه در بین خانوارهای شهری 4.5درصد برآورد شده که نسبت به ماه قبل آن 7واحد درصد افت داشته و نرخ تورم ماهانه در بین خانوارهای روستایی هم با 11واحد درصد ریزش نسبت به خردادماه به 4.8واحد درصد رسیده است.
 
این داده‌های آماری نشان می‌دهد بخش زیادی از شوک حذف ارز 4200تومانی کالاهای اساسی که باعث رشد قیمت خوراکی‌ها در خرداد امسال شده بود، در تیرماه و پس از یک ماه تخلیه شده و درصورت استمرار این روند پیش‌ بینی می‌ شود که اثر حذف ارز ترجیحی بر رشد قیمت کالاهای خوراکی و آشامیدنی تضعیف شود و افزون بر اینکه درصورت توافق 2 کشور درگیر جنگ روسیه و اوکراین به‌عنوان قطب‌های اصلی صادرات غلات برای تسهیل فرایند غلات به بازارهای جهانی، این امیدواری وجود دارد که فشار تورم خوراکی‌ها در ماه‌های آینده کمتر از ماه‌های گذشته شود.
 
این گزارش می‌افزاید: نرخ تورم ماهانه کل از 12.2درصد در خرداد به 4.6درصد در تیرماه رسیده و نرخ تورم ماهانه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات از 25.4درصد به 5.7درصد و نرخ تورم غیرخوراکی‌ها هم از 4.4درصد به 3.8درصد کاهش یافته است. نرخ تورم نقطه به نقطه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات از 81.6درصد در خرداد امسال با 4.4واحد درصد رشد به 86درصد در تیرماه رسیده در حالی که نرخ تورم نقطه‌ای کالاهای غیرخوراکی و خدمات تنها یک دهم درصد رشد کرده و به 36.9درصد رسیده است. به‌گفته مرکز آمار ایران نرخ تورم نقطه به نقطه در مناطق شهری ایران در تیرماه امسال به 52.8درصد رسیده یعنی 1.4واحد درصد افزایش درحالی‌که ساکنان مناطق روستایی شاهد تورم نقطه به نقطه 60.7درصد بوده‌اند که نسبت به ماه خرداد 2.5واحد درصد رشد را نشان می‌دهد. طبق گزارش مرکز آمار نرخ تورم سالانه در کل کشور با 1.1واحد درصد رشد نسبت به خرداد به 40.5درصد در تیرماه رسیده و نرخ تورم سالانه خانوارهای شهری 40درصد و خانوارهای روستایی 43.2درصد برآورد و اعلام شده است.
 
گزارش نهاد رسمی آماری نشان می‌دهد بالاترین رشد قیمت در گروه عمده خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در تیرماه امسال مربوط به رشد قیمت گوشت قرمز و ماکیان به ‌ویژه گوشت مرغ، سوسیس و کالباس و در گروه لبنیات و تخم مرغ ناشی از رشد قیمت دوغ پاستوریزه، خامه و تخم مرغ بوده در عین حال که قیمت برنج ایرانی، کیک و بیسکوییت بازهم بالاتر رفته است. در ماه گذشته قیمت گوشت قرمز و سفید 11.6درصد، شیر، پنیر و تخم مرغ 7.7درصد، روغن 3درصد، شکر، مربا، عسل و شیرینی 4.9درصد و نوشیدنی‌ها شامل چای، قهوه کاکائو، نوشابه و آب میوه 3.7درصد گران شده است. بالاترین رشد قیمت در تیر امسال نسبت به تیر پارسال به جهش 293درصدی قیمت روغن، 119درصدی شیر، پنیر و تخم مرغ و 101درصدی نان و غلات مشاهده شده است. مرکز آمار ایران می‌گوید به‌طور میانگین قیمت کالاهای خوراکی و آشامیدنی در تیرماه امسال نسبت به‌مدت مشابه پارسال در کل کشور 87درصد، در مناطق شهری 86.7درصد و در مناطق روستایی 88.3درصد رشد کرده است.