بازار فارکس بهتر است یا ارز دیجیتال؟
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، بازار فارکس و بازار ارزهای دیجیتال، دو بازار مالی‌اند که ما می‌توانیم از آن‌ها درآمد دلاری داشته باشیم اما سؤال اینجاست در کدام بازار فعالیت کنیم؟ بازار فارکس بهتر است یا ارزهای دیجیتال؟ تفاوت‌ها و شباهت‌های این دو بازار چیست؟ امکان کسب سود در کدام بازار بیشتر است؟
 
فارکس چیست؟
 
فارکس (به انگلیسی FOREX: Foreign Exchange) یک بازار بین‌المللی است که در آن ارزِ رایجِ کشورهایِ مختلف در برابر هم معامله می‌شوند. کشورها برای تعامل با یکدیگر احتیاج دارند که ارزِ کشورِ مقابل را داشته باشند یا تُجار هنگام دادوستد نیاز دارند با ارز رایج کشوری که در آن هستند، تبادل انجام دهند.
 
بدین ترتیب برای رفع این نیازها بازار فارکس راه‌اندازی شد. در بازار فارکس بیشتر ارزهای کشورهای توسعه‌یافته در مقابل هم معامله می‌شوند. مثلاً یورو اروپا در مقابل دلار آمریکا که به‌اختصار EUR/USD نشان داده می‌شود.
 
با یک مثال اتفاقی که در بازار فارکس می‌افتد را برایتان بیشتر توضیح می‌دهیم؛ من در ایران زندگی می‌کنم و قصد سفر به آمریکا رادارم. طبیعتاً سفر هزینه دارد و باید برای خرید کالا یا دریافت خدمات بهایش را بپردازم بنابراین احتیاج به دلار آمریکا دارم. برای دریافت دلار آمریکا به صرافی مراجعه می‌کنم، ریال که پول رایج کشورم هست را می‌دهم و با توجه به «ارزش ریال در مقابل دلار» که به آن «نرخ برابری» می‌گویند، دلار دریافت می‌کنم. برای مثال ۳۲۰.۰۰۰ ریال می‌دهم و ۱ دلار دریافت می‌کنم. این اتفاق دقیقاً در بازار فارکس رخ می‌دهد اما به‌صورت آنلاین و غیرحضوری است.
 
ارز دیجیتال چیست؟
 
ارز دیجیتال (Digital currency) نوعی پول دیجیتال با ماهیت صفر و یک است که از طریق اینترنت می‌توان به آن دسترسی داشت. ارز رمزنگاری‌شده (به انگلیسی Cryptocurrency) نوعی ارز دیجیتال است که (crypto) به معنای رمزنگاری و (currency) به معنای ارز است. ارزهای دیجیتال ماهیت فیزیکی ندارند.
 
ارزهای دیجیتال از فناوری بلاک چین برای ثبت معاملات استفاده می‌کند. بلاک چین یک شبکه غیرمتمرکز برای ثبت تراکنش‌ها و اطلاعات است که بین تمامی اعضای شبکه پخش‌شده و همه اعضا به‌تمامی اطلاعات شبکه دسترسی دارند. بازار ارزهای دیجیتال یک بازار نوپا است و در زمان نگارش این مقاله کل بازار ۸۷۳ میلیارد دلار ارزش دارد. این مقدار را می‌توانید از سایت Coinmarketcap به‌صورت دقیقه‌ای بررسی کنید.
 
از معروف‌ترین ارزهای دیجیتال می‌توان بیت‌کوین (BTC)، اتریوم (ETH)، تتر (USDT) را نام برد. به‌طور کل در این بازار ارزش هر ارز دیجیتال در مقابل تتر سنجیده می‌شود مثلاً قیمت بیت‌کوین را به‌صورت BTC/USDT= ۱۹۷۰۷ نشان می‌دهند. با گسترش دنیای ارز دیجیتال جفت ارزهای دیگری هم معرفی شد یعنی بجای تتر در طرف دوم از رمز ارزهای دیگر استفاده می‌شود.
شباهت‌های بین بازار ارز دیجیتال و بازار فارکس
 
برای شروع معامله‌گری در هر دو بازار، به یک حساب برای معامله کردن و یک دستگاه الکترونیکی مدرن بااتصال به اینترنت نیاز دارید. در صورت داشتن تجربه در معامله‌گری فارکس و بالعکس، می‌توانید به‌راحتی اصول معامله‌گری در بازار دیگر را یاد بگیرید.
 
در هر دو بازار قیمت‌ها توسط عرضه و تقاضا، تغییر می‌کنند. زمانی که تعداد خریداران بیشتر از فروشندگان باشد، قیمت بالاتر می‌رود و زمانی که فروشندگان بر خریداران غلبه می‌کنند، قیمت کاهش می‌یابد بنابراین می‌توانید از یک استراتژی تکنیکالی در هر دو بازار استفاده کنید. البته اصول بنیادی و مدیریت سرمایه در دو بازار متفاوت است.
 
۱- تعداد نمادهای هر بازار چقدر است؟
 
در فارکس، معامله‌گران معمولاً روی جفت ارزهای اصلی (EUR/USD، USD/JPY، GBP/USD، USD/CHF، USD/CAD، AUD/USD، NZD/USD) تمرکز می‌کنند. معامله‌گرانی هم هستند که ترجیح می‌دهند با جفت ارزهای اگزوتیک کار کنند (شامل یک ارز اصلی و یک ارز اقتصادی درحال‌توسعه). یکی از دلایل این انتخاب، نوسانِ زیاد این جفت ارزها است البته کارمزدِ معاملاتی بالایی هم دارند.
 
در بازار ارز دیجیتال در حال حاضر، بیش از ۱۲۰۰۰ ارز دیجیتال وجود دارد و تعداد آن‌ها هنوز در حال افزایش است. برخی از ارزهای دیجیتال شناخته‌شده مانند بیت‌کوین و اتریوم عمق بازار زیادی دارند و به‌طور فعال معامله می‌شوند. رصد و بررسی نوسان‌های تمامی ارزهای دیجیتال غیرممکن است، بنابراین معامله‌گران باید تعداد محدودی ارز دیجیتال را برای تحلیل انتخاب کنند. پیشنهاد می‌کنیم یک لیست از ارزهای دیجیتال داشته باشید و فقط روی آن‌ها معامله کنید.
 
۲- نقدینگی (حجم معاملات) هر بازار چقدر است؟
 
فارکس، بزرگترین بازار مالی جهان، بازاری با نقدینگی بسیار بالاست. با توجه به حجم روزانه معاملات این بازار که بیش از ۶.۶ تریلیون دلار است، عملاً سرمایه ما در فارکس هیچ به شمار می‌رود که این موضوع یک مزیت بزرگ است زیرا همیشه می‌توانیم باقیمتی برابر یا بسیار نزدیک به قیمتی که روی صفحه‌نمایش می‌بینیم، وارد معامله‌شده یا از آن خارج شویم. البته در زمان‌های خاصی مثل نیمه‌شب به‌وقت‌ایران یا در جفت ارزهای خاصی این نقدینگی وجود ندارد بنابراین بهتر است در جفت ارزهای شناخته‌شده و در ساعت‌هایی که بازار آمریکا و لندن باز است معاملات خود را انجام دهید.
 
بازار ارز دیجیتال این نقدینگی را ندارد. ارزش کل بازار ارز دیجیتال کمتر از ۱ تریلیون دلار است و که تقریباً بیت‌کوین بر ۴۵ درصد ارزش کل و سایر رمز ارزها بر ۵۵ درصد دیگر آن تسلط دارند بنابراین ممکن است در زمان معامله در یک ارز دیجیتال خاص، برای ورود یا خروج از معامله باقیمت دلخواه دچار مشکل شوید.
 
۳- کدام بازار پُر نوسان‌تر است؟
 
بازار ارزهای دیجیتال، بازاری پُر نوسان است ولی فارکس نوسان کمتری دارد. مثلاً معاملات در بیت‌کوین، در سال ۲۰۲۱ باقیمت ۲۸۹۲۳ تتر شروع شد، در آپریل به بالاترین قیمت خود که ۶۴۸۵۴ رسید در ماه ژوئن به ۲۸۸۰۵ رسید و نهایتاً آخرین معامله سال ۲۰۲۱ در ۴۶۲۱۶ انجام شد. به بیانی دیگر در یک سال ۱۲۴ درصد تا اوج قیمتی رشد کرده و از آنجا به بعد ۳۵ درصد ریزش داشته نهایتاً مجدد قیمت کمی به سمت بالا برگشت. همان‌طور که دیدید نوسان در این بازار بسیار زیاد است. نوسان زیاد یعنی سیگنال‌های معاملات زیاد و ریسک معاملاتی بالا، بنابراین شما به‌عنوان معامله‌گر ارزهای دیجیتال، باید آمادگی پذیرش ریسک‌های بزرگ‌تری را داشته باشید.
 
چنین تحرکاتی در بازارهای فارکس نادر است و بیشتر در جفت‌های اگزوتیک رخ می‌دهد. در این منظر، کنترل ریسک در فارکس آسان‌تر است، اما پتانسیل سود در بازارهای ارز دیجیتال بیشتر است.
 
در بازار فارکس فقط امکان پیش‌بینی جهت بازار و معامله کردن در آن جهت وجود دارد یعنی می‌توانیم برای کسب سود در روندهای صعودی Buy بگیریم و در روندهای نزولی Sell بگیریم تا به سود برسیم.
 
در بازار ارز دیجیتال روش‌های کسب سود متفاوتی وجود دارد. در ادامه به توضیح چند روش می‌پردازیم.
 
۱- معامله‌های اسپات: این روش مانند خرید سهام است؛ یعنی شما یک ارز دیجیتال را تحلیل می‌کنید و به این نتیجه می‌رسید که امکان رشد قیمت بیشتر از ریزش قیمت است بنابراین آن ارز دیجیتال را خرید می‌کنید اگر قیمت رشد کند ارزش دارایی شما افزایش‌یافته و شما سود می‌کنید، اگر قیمت کاهش یابد شما ضرر می‌کنید چراکه ارزش دارایی شما کم شده است.
 
۲- معامله‌های فیوچرز (آتی): این حالت مانند بازار فارکس است. شما در این حالت دارایی ندارید و صرفاً قرارداد آتی یک ارز دیجیتال را معامله می‌کنید. در این روش می‌توانید از رشد و ریزش قیمت ارز دیجیتال در صورت پیش‌بینی صحیح روند آتی سود کسب کنید.
 
در بازار ارزهای دیجیتال می‌توان از روش‌های دیگری مانند ایردراپ‌ها، ماینینگ، متاورس و NFT هم درآمد دلاری داشت. برای کسب اطلاعات تخصصی و توضیحات جامع به سایت همیار کریپتو مراجعه کنید.
 
بازار فارکس ۵ روز در هفته به‌صورت ۲۴ ساعته باز و قابل معامله بوده که به‌وقت‌ایران ساعت ۱.۳۰ بامداد روز دوشنبه الی ۱.۳۰ روز جمعه است. این بازار روزهای شنبه و یک‌شنبه تعطیل است. البته ساعت کاری فارکس ۶ ماهه اول سال با ۶ ماهه دوم سال ۱ ساعت اختلاف دارد.
 
بازار ارز دیجیتال ۷ روز هفته به‌صورت ۲۴ ساعته باز و قابل معامله است.
 
همان‌طور که پیش‌تر بیان شد راه‌های کسب درآمد در بازار ارزهای دیجیتال زیاد است؛ بنابراین می‌توان گفت پتانسیل سوددهی ارز دیجیتال بیشتر از فارکس است. از دیدگاه معامله‌گری، به‌شرط رعایت اصول و استراتژی معاملاتی امکان کسب سود در هر دو بازار وجود دارد.
 
در بازار فارکس نوسان‌های جفت ارزها بسیار کم بوده و روند تغییر قیمت‌ها منطقی‌تر است. معامله‌گران همیشه می‌توانند با استفاده از اهرم حجم معامله خود را افزایش دهند. اهرم یک شمشیر دو لبه است و پتانسیل سود و زیان را باهم افزایش می‌دهد؛ بنابراین توصیه می‌شود با انتخاب مقدار مناسب اهرم برای معاملات خود، ریسک‌هایتان را مدیریت کنید.