امنیت غذایی همه در خطر است
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،آمادو هات، وزیر اقتصاد سنگال، از صنعت غذای جهانی خواسته است تا تجارت محصولات غذایی روسیه و اوکراین را تحریم نکنند، زیرا بحران غذایی در کشورهای آسیب پذیر ادامه دارد. سی ان بی سی گزارشی در این باره منتشر کرده است.
 
هات هفته گذشته در نشست گروه 20 گفت که بدون حل و فصل فوری، این بحران که شامل کمبود موادغذایی و قیمت های بالاتر است، افراد بیشتری را نسبت به دوران کووید، از بین خواهد برد.
 
این جنگ باعث شده است که بسیاری از کشورها مانند ایالات متحده و کشورهای اتحادیه اروپا، استفاده یا تجارت کالاهای روسیه را تحریم کنند. هات افزود: در حالی که موادغذایی اصلی مانند غذا و کود از این تحریم ها مستثنی هستند، کسانی در بخش موادغذایی، پیشگیرانه از این معاملات اجتناب می کنند تا از خود محافظت کنند.
 
او گفت: ما درک می کنیم که موادغذایی و کودها از تحریم ها مستثنی هستند. با این حال، فعالان بازار، اعم از معامله گران، بانک ها یا بیمه گران، از ترس اینکه ممکن است در آینده شامل تحریم ها شوند، تمایلی به واردات محصولات از کشورهای خاص ندارند. ما مسئول این بحران نیستیم، اما ما، یعنی آفریقا در رنج است.
 
امنیت غذایی و افزایش قیمت موادغذایی در بحث های نشست گروه 20 در هفته گذشته غالب بود، زیرا اختلالات ناشی از بیماری همه گیر و جنگ در اوکراین زنجیره تامین موادغذایی را در سراسر جهان به هم ریخته است.
 
تورم و کمبود موادغذایی از قبل از جنگ هم رو به افزایش بود. اما از آنجایی که روسیه و اوکراین دو تا از بزرگترین صادرکنندگان موادغذایی مانند گندم هستند، جنگ این مشکلات را در مناطقی مانند آفریقا و خاورمیانه تشدید کرد. هات گفت: این مشکل برای کشورهای آفریقایی که یک سوم از مبتلایان به سوتغذیه جهان را تشکیل می دهند، حادتر است.
 
او گفت به عنوان مثلا آفریقا در سال جاری حدود 2 میلیون تن کسری کود دارد که به معنای ضرر 11 میلیارد دلاری در تولید موادغذایی در سال جاری است.
 
*تصویر وحشتناک برای کشورهای فقیر
 
نگازی اوکونجو-ایویلا، مدیر کل سازمان تجارت جهانی در نشست گروه 20 گفت: مبارزه برای تامین محدود موادغذایی همچنین به این معنی است که کشورهای فقیرتر فرصت را از دست خواهند داد. او در حالی که از کشورها خواست تا برای حل بحران غذایی به جای مقابله با یکدیگر، با یکدیگر همکاری کنند، گفت: در میان رقابت شدید برای غذا و نهاده های کلیدی مانند کود، این خطر وجود دارد که منابع از کشورهای فقیرتر به کشورهای ثروتمندتر منتقل شود، درست مانند تجربه واکسن های کووید 19.
 
از طرفی هم به گفته فائو، شاخص قیمت موادغذایی به بالاترین حد خود رسیده است. این سازمان یک طرح چهار ماده ای شامل سرمایه گذاری بیشتر در کشورهای که به شدت آسیب دیده اند را توصیه کرد.