کاهش ۱۰.۳هزار واحدی شاخص بورس تهران
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، بورس اوراق بهادار تهران امروز در یک روند کاملاً ریزشی قرار گرفت، به گونه‌ای که شاخص کل در پایان معاملات با کاهش 10 هزار و 320 واحد نسبت به روز گذشته معاملات به رقم یک‌میلیون 469 هزار و 730 واحد رسید.
 
همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن امروز با کاهش 3144 واحد به رقم 402 هزار و 432 واحد رسید.
 
ارزش بازار در بورس تهران به بیش از 5 میلیون و 723 هزار میلیارد تومان رسید.
 
معامله‌گران امروز بیش از 5.8 میلیارد سهام، حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 288 هزار فقره معامله و به ارزش 3179 میلیارد تومان داد و ستد کردند.
 
امروز همه شاخص‌های بورس قرمز بودند به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی - ارزشی با 69صدم درصد کاهش همراه شدند. این دو شاخص با معیار هم‌وزن با 78صدم درصد افت همراه شدند.
 
شاخص آزاد شناور نسبت به روز گذشته 63 درصد کاهش یافت. شاخص بازار اول بورس 68صدم درصد افت کرد و شاخص بازار دوم بورس 71صدم درصد کاهش یافت.
 
نمادهای شرکت‌های مهم مانند هلدینگ معدنی خاورمیانه، هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تأمین، ، فولاد مبارکه، پالایش نفت بندر عباس، شستا، پتروشیمی پارس ، پالایشگاه تبریز قبلا شاخص‌ساز بودند، امروز بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشته‌اند.
 
به نظر می‌رسد افزایش نرخ سود بین بانکی در شرایط تورمی باعث کوچ پولهای کلان از بورس به بانک شده است، همچنین طرح‌های برخی نمایندگان و برخی طرح‌های دولت در مورد دخالت در کالاهایی که در بورس ارائه می‌شود، باعث افزایش ریسک در بازار شده و صنایع مهم و شاخص‌های مهم رو به کاهش نهاده‌اند.
 
به هر حال محصولات که در بورس عرضه می‌شوند باید از شمول قانونگذاری و تنظیم‌گری دولت خارج شود چون بازار سرمایه بازار شفافی است که قیمت به صورت شفاف و عادلانه در آن تعیین می‌شود.
 
در فرابورس ایران هم امروز شاخص کل با 130 واحد عقب‌نشینی نسبت به روز قبل به رقم 19 هزار و 620 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک‌میلیون و 89 هزار میلیارد تومان رسید. ارزش بازار پایه که شرکت‌های تازه وارد و شرکت‌های اخراجی از بازارهای اصلی در آن قرار دارند، به 347 هزار میلیارد تومان بالغ شد.
 
معامله‌گران امروز بیش از 3.8 میلیارد سهام، حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 188 هزار فقره معامله و به ارزش 73 هزار و 274 میلیارد تومان داد و ستد کردند. که از این رقم 70.7 هزار میلیارد تومان مربوط به معاملات اوراق بدهی در قالب عملیات بازار باز بین شبکه بانکی است.
 
با این حساب ارزش معاملات امروز بورس و فرابورس به بیش از 4.6 هزار میلیارد تومان رسید.
 
امروز نماد بهمن دیزل بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس را داشت و نمادهای آریا ساسول، پتروشیمی زاگرس، فولاد هرمزگان، سنگ آهن گهر زمین، برق عسلویه مپنا و داروسازی دانا بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند.