جایگاه بورس در کشور افزایش پیدا می کند؟
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی (ایستانیوز)،مرکز پژوهش‌های مجلس پیش ‌نویس اصلاحیه قانون بازار اوراق بهادار را به‌ طور رسمی منتشر کرد و قرار است در یک فرصت 10روزه نظر کارشناسان برای ارائه به کمیسیون اقتصادی مجلس دریافت شود. مهم ‌ترین تغییرات این قانون نسبت به قانون قبلی اعمال برخی تغییرات در شورای بورس و انتخاب رئیس سازمان بورس با حکم رئیس‌ جمهور و حضور او بدون حق رأی در جلسات هیأت دولت است. تغییراتی که می ‌توان از آن به عنوان ارتقای جایگاه حقوقی بورس در اقتصاد ایران یاد کرد.
 
قانون کنونی بورس در آذرماه1384 به ‌تصویب مجلس رسید اما به زعم بسیاری از کارشناسان این قانون نیاز به اصلاحاتی دارد تا مسیر توسعه بازار سرمایه هموار شود. مهم‌ ترین اصلاحات مدنظر فعالان بازار سرمایه تغییر رویه‌های قانونگذاری است به این معنا که امکاناتی فراهم شود تا بازار سرمایه بتواند در تحولات اقتصاد کلان نقش داشته باشد.
 
به ‌گفته محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس متخصصان و مجموعه‌های مختلف ازجمله بخش خصوصی، سازمان بورس، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد 10روز فرصت دارند که نظر خود را به دبیرخانه کمیته تخصصی ارائه کنند تا ظرف یک ماه آینده کمیسیون بتواند درباره آن تصمیم بگیرد.
 
بررسی‌های اولیه از پیش‌نویس اصلاحیه قانون بازار اوراق بهادار نشان می‌ دهد مهم‌ ترین تغییرات قانون جدید به نقش رئیس سازمان بورس‌ بازمی‌ گردد. طبق ماده 6 قانون فعلی بازار اوراق بهادار، هیأت مدیره سازمان بورس دارای 5 عضو است که از میان افراد امین و دارای حسن شهرت و تجربه در رشته مالی منحصرا از کارشناسان بخش دولتی به پیشنهاد رئیس شورا و با تصویب شورا انتخاب می‌ شوند درحالی ‌که طبق قانون جدید کلید واژه رشته مالی به حوزه مالی تغییر کرده و مقرر شده هیأت‌ مدیره سازمان بورس به پیشنهاد رئیس شورا و حکم رئیس‌ جمهوری انتخاب شوند. در قانون جدید همچنین تأکید شده رئیس هیأت مدیره سازمان بورس از بین اعضای هیأت مدیره به پیشنهاد اعضا و تأیید هیأت وزیران و حکم رئیس ‌جمهوری برای مدت 30ماه تعیین شوند. همچنین عزل رئیس سازمان با حکم رئیس‌ جمهوری و عزل سایر اعضای هیأت مدیره با تصویب شورای بورس انجام می‌ شود.
 
در قانون جدید بازار اوراق بهادار همچنین اختیارات تازه‌ای برای رئیس سازمان درنظر گرفته شده به ‌طور مثال درصورت تصویب این قانون رئیس سازمان به‌ عنوان عضو شورای پول و اعتبار با حق رأی تعیین می‌شود. رئیس سازمان بورس همچنین می ‌تواند در جلسات هیأت دولت با موضوعات مرتبط با بازار سرمایه بدون حق رأی شرکت کند.
 
نکته مهم دیگری که در پیش‌نویس اصلاحیه قانون بازار اوراق بهادار وجود دارد و به نوعی تغییرات مثبتی تلقی می ‌شود مربوط به نحوه پرداخت سود به سهامداران است. سال‌هاست که شرکت‌های بورس بعد از برگزاری مجمع عمومی سالانه، سود سالانه خود را با تأخیر و از طریق شعب بانکی با انجام تشریفات اداری مختلف پرداخت می‌کنند. این موضوع چالش‌های فراوانی را برای سهامداران به ‌وجود آورده بود اگرچه از چندی پیش پرداخت سود سهامداران از طریق سامانه سجام به‌ صورت متمرکز آغاز شده اما حالا آنطور که در پیش‌ نویس اصلاحیه قانون بازار اوراق بهادار آمده قرار است پرداخت سود سهامداران به‌ صورت تجمیعی الزام قانونی پیدا کند.
 
طبق پیش‌نویس جدید قانون بازار اوراق بهادار همه ناشران ثبت شده نزد سازمان بورس موظف‌اند، سود تقسیمی مصوب مجمع عمومی را با همکاری سپرده‌گذاری مرکزی از طریق سامانه سجام به سهامداران پرداخت کنند. مدیران متخلف از اجرای این حکم با شکایت سازمان به انفصال از خدمت در دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های سهامی عام به‌مدت 6ماه تا 2سال محکوم می‌شوند. همچنین پرداخت سود به سهامداران باید ظرف 3ماه پس از تصمیم مجمع عمومی راجع به تقسیم سود انجام شود.