کدام حساب‌ها مسدود می‌شوند؟
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، مسدودیت حساب‌ها با شرایط تورمی فعلی قرار است چگونه اجرا شود؟
 
چهره‌‌‌‌‌‌‌ها و فعالان اقتصادی درباره عجیب‌بودن اجرا کردن این موضوع در شرایط تورمی این روزهای کشور می‌گویند. حتی فعالان بازار سرمایه و کارشناسان این حوزه هم جزو منتقدان اجرایی‌شدن این بخشنامه بودند. آنها دل‌‌‌‌‌‌‌نگران تراکنش‌‌‌‌‌‌‌هایی بودند که در بورس انجام می‌دهند و سودها و فروش‌هایشان از بابت سهم‌هایشان. یکی از نکاتی که تمام این فعالان چه اقتصادی و بازار سرمایه به آن می‌‌‌‌‌‌‌پرداختند، عدم‌اطلاع‌‌‌‌‌‌‌رسانی درست و شفاف درباره اجرایی‌شدن این موضوع بود.
 
به اعتقاد آنها باید درباره این موضوع از مدت‌ها قبل اطلاع‌‌‌‌‌‌‌رسانی صورت می‌گرفت و به‌صورت شفاف درباره چند و چون اجرایی‌شدن آن و حاشیه‌‌‌‌‌‌‌هایش با مخاطبان صحبت می‌شد و بعد از رفع تمام نگرانی‌ها و دغدغه‌‌‌‌‌‌‌ها دست به اجرایی‌شدن این بخشنامه می‌‌‌‌‌‌‌زدند.
 
فعالان بازار سرمایه و همچنین اقتصادی به مساله دیگری هم با اجرایی‌شدن این بخشنامه در نوشته‌‌‌‌‌‌‌ها و اظهارنظرهایشان اشاره می‌کردند‌ و آن‌‌‌‌‌‌‌هم خروج سرمایه‌‌‌‌‌‌‌ها از بانک از یک طرف و از طرف دیگر کنار گذاشتن ریال در مبادلات و جایگزین‌شدن ارزهای مختلف بود.
 
به اعتقاد آنها با این بخشنامه خیلی ازکسب‌وکارها دیگر اقدام به دریافت ریال و واریز آن به حساب‌‌‌‌‌‌‌هایشان نمی‌کنند و از مشتری‌‌‌‌‌‌‌هایشان تقاضای ارز می‌کنند.
 
همچنین آنها معتقد بودند که با این کار یعنی ایجاد سقف برای حساب‌‌‌‌‌‌‌ها در شرایط تورمی، خیلی از شهروندان رو به سفته‌‌‌‌‌‌‌بازی در بازارهای ارز و طلا می‌‌‌‌‌‌‌آورند و این موضوع به خروج سرمایه از سیستم اقتصادی کشور دامن می‌زند. اتفاقی که در شرایط کنونی کشور ممکن است به بحرانی در اقتصاد کشور تبدیل شود.
 
براساس گزارش دنیای اقتصاد، بهمن فلاح از کارشناسان بازار سرمایه در همین رابطه در اینستاگرام خود نوشت که هرچند که این اقدام در نظام نوین بانکداری دنیا اجرا می‌شود و هر فردی که بیشتر از سقف درآمد سالانه‌‌‌‌‌‌‌اش واریزی خاصی به حسابش داشته باشد و گردش خاصی داشته باشد باید اظهارنامه به بانک بدهد اما سقف در نظر گرفته‌شده برای مسدودسازی حساب‌‌‌‌‌‌‌ها بسیار پایین است.
 
شاهین چراغی هم از فعالان بازار سرمایه اینطور اظهارنظر کرد که پایین‌بودن سقف اعلام‌شده برای مسدودسازی حساب‌‌‌‌‌‌‌ها باعث می‌شود که در درازمدت خیلی از شهروندان که فعالیت اقتصادی چندانی ندارند، سرمایه‌‌‌‌‌‌‌های خود را به طلا و ارز تبدیل کنند و آنها را در خانه نگهداری کنند.
 
موضوع حتی به میان برخی نماینده‌‌‌‌‌‌‌های مجلس هم رسید. سید‌ناصر موسوی‌لارگانی با بیان اینکه این موضوع را در کمیسیون اقتصادی بررسی خواهد کرد، گفت که اگر اعضای کمیسیون به این نتیجه برسند که این اتفاق برای شهروندان عادی دردسر ایجاد می‌کند و باعث خروج سرمایه‌‌‌‌‌‌‌ها و تبدیل آنها می‌شود، حتما اقدامات لازم را انجام می‌دهند.