نرخ سود بانکی تغییر می‌کند؟
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، این اظهارنظر نشان می‌دهد که سیاستگذار پولی از اواسط تابستان سال95 که نرخ تورم، تک رقمی بود، به کاهش نرخ سود بانکی تصمیم گرفته اما از آن زمان به بعد به‌ویژه با فوران نرخ تورم، از ابزار پولی در دست خود استفاده نکرده یا اجازه استفاده را نداشته است.
 
حال باید از معاون اقتصادی خواست تا گزارش کارشناسی خود و همکارانش را برای توجیه تثبیت نرخ سود بانکی و یا مخالفت با آن مشخص کنند. اکنون مهم این است که آیا افزایش نرخ سود بانکی، کارایی و اثربخشی لازم را برای کنترل نرخ تورم در کوتاه‌مدت دارد یا نه؟
 
مقامات بانک مرکزی نیک می‌دانند که هدف از طراحی ابزارهای پولی مستقیم در نظام بانکی دنیا، این است که سیاستگذاران به محض مشاهده فوران آتش تورم، از این ابزارها برای خاموش کردن این آتش بهره‌مند شوند.
 
چه بسا اگر به هر دلیلی از این امر مهم غفلت کنند، شاید دیگر استفاده از ابزارهای پولی نظیر افزایش نرخ سود بانکی کارساز نباشد. مهم‌تر اینکه وقتی می‌توان تورم و انتظارات تورمی را مهار کرد، چه بهتر آنکه بانک مرکزی نرخ تورم هدف و ابزارهای مهار را مشخص و شفاف اعلام کند. در چنین شرایطی، انفعال مسئولان ارشد تصمیم‌گیرنده بزرگ‌ترین خطاست.