نحوه دریافت دیه تصادفات از بیمه
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز) ، براساس این قانون راننده، سرنشینان و به‌طور کلی افراد زیان دیده به‌طور کامل تحت پوشش بیمه شخص ثالث راننده مقصر هستند و می‌توانند دیه خود را از طریق بیمه شخص ثالث راننده مقصر دریافت کنند. در نتیجه زمانیکه شخص مقصر صدمه ببیند، تنها مبلغ تعهد راننده که برابر با دیه کامل است را دریافت می‌کند. این در حالی است که در مواردی دیده شده راننده مقصر با مراجعه به دادگاه، تعدد دیات خود را دریافت کند.  
 
دریافت دیه تصادفات از بیمه
 
برای دریافت دیه مربوط به تصادفات از بیمه شخص ثالث راننده مقصر، باید فرد زیان دیده ضمن همراه داشتن گزارش پلیس و تشکیل پرونده در نزدیکترین کلانتری با مراجعه به دادسرا و تحویل پرونده به دادیار این روند را پیگیری کند. در نتیجه دادیار پس از بررسی گزارش پلیس، اظهارات هر دو طرف مقصر و زیان دیده را مکتوب و به همراه اسناد و مدارک ضمیمه پرونده می‌کند. بعد از تکمیل فرآیند مربوط به پرونده در دادسرا، حادثه دیدگان به پزشکی قانونی ارجاع داده می‌شوند. باید به این نکته توجه داشت که ممکن است این فرآیند و همچنین روند طول درمان با توجه به نوع و میزان جراحات وارده به آسیب دیدگان طولانی شده و حتی به چند ماه نیز برسد. 
 
در نهایت زمانی که گزارش پزشکی قانونی کامل و به دادگاه ارجاع داده شود، دادگاه با تشکیل جلسه ضمن بررسی گزارشات و پرونده توسط قاضی، میزان دیه را اعلام می‌کند و در همین راستا شرکت بیمه موظف و مکلف می‌شود تا مبلغ تعیین شده را به زیان دیدگان پرداخت کند. در شرایطی که زیان دیدگان حادثه، آسیبات جدی از جمله قطع نخاع را متحمل شوند، مشمول تعدد دیات می‌شوند.