امسال در کدام بازار سرمایه گذاری کنیم؟
به گزارش کریپتو اسلیت، تورم در سراسر جهان ظاهراً از کنترل شده است. نرخ تورم انگلستان به ۹ درصد رسیده و میزان عرضه نقدینگی «M۱» هم رشد کرده است. منظور از M۱، سکه و اسکناس‌‌های در دست مردم و سایر معادل‌های پولی است که می‌توانند به راحتی به پول نقد تبدیل شوند. در این میان بازارهای سهام هم ضربه بزرگی را متحمل شده‌اند و در چهار ماه گذشته بیش از ۷ تریلیون دلار سرمایه در بورس نزدک (Nasdaq) از بین رفته است.
 
مایک مک گلون (Mike McGlone)، تحلیلگر ارشد بلومبرگ اینتلیجنس (Bloomberg Intelligence)، در این باره گفته است:
 
اگر بازار سهام افت کند، بیت کوین، طلا و اوراق قرضه می‌توانند در بازارهای مالی حکمرانی کنند.
 
 بازده اوراق قرضه ۱۰ ساله خزانه‌داری ایالات‌ متحده آمریکا با خط نارنجی‌رنگ نشان داده شده و عملکرد بیت کوین و شاخص نزدک ۱۰۰ هم با هم مقایسه شده‌اند و نسبت عددی بین این دو، شاخص سفیدرنگ را تشکیل داده است. گفتنی است این داده‌ها مربوط به چهار سال گذشته تاکنون هستند. همان طور که می‌بینید، زمانی که بیت کوین حوالی سال ۲۰۱۸ به کف خود رسید، یک کف دوقلو (دایره سفیدرنگ در سمت چپ و پایین تصویر) ایجاد کرد و نسبت آن روی عدد ۰.۵ قرار داشت. گفتنی است که این نسبت (عملکرد بیت کوین در مقایسه با شاخص نزدک) تا ابتدای سال ۲۰۲۱ به ۲.۰ افزایش یافت.
 
بیت کوین با حفظ نسبت ۲.۰ از ژانویه ۲۰۲۱ (دی ۹۹) نشان داد که در بحبوحه اولین رکود بالقوه خود، در مقایسه با شاخص نزدک عملکرد بهتری داشته است. شایان ذکر است که آخرین رکود اقتصادی طولانی‌مدت جهان مربوط به بحران مالی سال ۲۰۰۸ می‌شود که یک سال قبل از راه‌اندازی بیت کوین بود.
 
بیت کوین از زمان پیدایش خود در یک اقتصاد جهانی پررونق قرار داشت و در چنین شرایطی توانست رشد کند. شیوع ویروس کرونا در اوایل سال ۲۰۲۰ باعث شد تریلیون‌ها دلار به حجم پول‌های در گردش جهان افزوده شود و بخش قابل‌توجهی از آن هم وارد بازار ارزهای دیجیتال شد. با توجه به اینکه هم‌اکنون جهان با تأثیرات افزایش سریع عرضه پول سروکار دارد، به نظر می‌رسد روند بیت کوین در مقایسه با سایر سرمایه‌گذاری‌های ریسک‌پذیر، نسبتاً پایدار بوده است.
 
طبق گفته‌های مک گلون، ریسک بزرگتر برای اقتصاد جهان در حدود یک سال آینده، ممکن است کاهش قیمت دارایی‌ها باشد. با این حال، او احساس می‌کند که بیت کوین و طلا می‌توانند در آینده‌ای نزدیک عملکرد بهتری نسبت به سایر کلاس‌های دارایی داشته باشند.
 
او در این باره گفته است:
 
با توجه به اینکه بازار سهام در یک دوره طولانی عملکرد خوبی داشته، ممکن است دوره اصلاحی آن هم طولانی شود. این مسئله می‌تواند شرایط خوبی برای طلا و بیت کوین ایجاد کند. شاخص «BOLD۱» (ترکیب طلا و بیت کوین) و شاخص سهام نزدک ۱۰۰ تنها در بازارهای صعودی و کم‌نوسان با هم همگام شده‌اند.
 
نمودار زیر نشان می‌دهد که از سال ۲۰۱۹ نوسانات شاخص BOLD۱ در برابر شاخص نزدک ۱۰۰ کاهش یافته است. موج زردرنگ نیز نشان‌دهنده شاخص نزدک ۱۰۰ است.