کمبود مواد غذایی به کشورهای ثروتمند رسید!
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، رهبران کسب‌وکار و سیاستگذاران در مجمع جهانی اقتصاد گفتند که بحران فزاینده جهانی غذا در حال تسریع اقدامات حمایت‌گرایانه از برخی کشورهاست که احتمالا این مشکل را تشدید می‌کند و می‌تواند به جنگ تجاری گسترده‌تر منجر شود. حمایت‌گرایی مواد غذایی در جهان در حال توسعه، در حال افزایش است زیرا دولت‌ها سعی می‌کنند از منابع محلی محافظت کنند و اثرات آن به اقتصادهای ثروتمندتر سرایت خواهد کرد.
 
بر این اساس، کشورها صادرات را محدود می‌کنند تا با قیمت‌های بالایی که به دلیل جنگ در اوکراین تشدید شده است، مقابله کنند. مالزی به تازگی ممنوعیت صادرات مرغ را اعلام کرده و باعث وحشت سنگاپور که یک سوم منابع خود را از آنجا تامین می‌کند، شده است. هند صادرات گندم و شکر و اندونزی فروش روغن پالم را محدود کرده است و برخی از کشورها سهمیه‌بندی غلات را اعلام کرده‌اند.
 
فقیرترین کشورها در برابر افزایش قیمت‌ها و کمبود موادغذایی آسیب‌پذیرتر هستند اما اقتصادهای ثروتمندتر نیز مصون نیستند. به عنوان مثال، حدود ۱۰ میلیون بریتانیایی در ماه آوریل در بحبوحه بحران هزینه‌های زندگی، مصرف غذا را کاهش دادند. رستوران‌های ایالات‌متحده در حال کاهش حجم غذای خود هستند، در حالی که فرانسه متعهد شده است که برای برخی از خانواده‌ها کوپن‌های غذایی صادر کند.
 
سونیا آکتر در دانشگاه ملی سنگاپور گفت: خانوارهای کم درآمد در بریتانیا و ایالات‌متحده که سهم زیادی از درآمد خود را صرف غذا می‌کنند، برای تامین غذای خود با مشکل مواجه هستند.
 
شاخص سازمان ملل‌متحد برای قیمت جهانی موادغذایی از اواسط سال ۲۰۲۰ بیش از ۷۰ درصد افزایش یافته است و پس از حمله به اوکراین که صادرات محصولات کشاورزی را متوقف کرد و زنجیره‌های تامین را متلاشی کرد، نزدیک به یک رکورد است. حمایت‌گرایی بیشتر مواد غذایی می‌تواند هزینه‌ها را حتی بیشتر کند و به قدرت خرید مصرف‌کننده آسیب بیشتری وارد کند و برای بانک‌های مرکزی که در تلاش برای مهار تورم و حفظ رشد هستند، مشکل ایجاد کند.
 
سابرین چاودری در فیچ سولوشز گفت که حدود ۳۰ کشور از زمان شروع جنگ در اوکراین، اقداماتی را برای محدود کردن صادرات مواد غذایی انجام داده‌اند که حمایت‌گرایی کشاورزی در بالاترین سطح از زمان بحران قیمت مواد غذایی در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ قرار دارد.
 
او گفت: محافظت‌گرایی قطعا در سال ۲۰۲۲ ادامه خواهد یافت و در ماه‌های آینده افزایش خواهد یافت و خطرات امنیت غذایی را برای آسیب‌پذیرترین قشر جهان تشدید خواهد کرد و این زمینه را برای گران‌شدن برخی از مهم‌ترین کالاهای اساسی آماده می‌کند.
 
قیمت آتی گندم در سال جاری ۵۱ درصد افزایش و روغن پالم ۳۷ درصد افزایش یافته در حالی که معیار سازمان ملل‌متحد برای قیمت لبنیات ۱۴ درصد افزایش یافته است.
 
به گزارش بلومبرگ، کارشناسان اظهار کردند: حمایت‌گرایی، بدترین کاری است که می‌توان برای امنیت‌غذایی انجام داد زیرا مانع از کار بازارها برای هموارسازی اوضاع خواهد شد.