عقب نشینی از اوج
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،بورس بعد از چند هفته رشد طوفانی و عبور شاخص کل از یک میلیون 600 هزار و ورود به کانال جدید در چند روز گذشته عقب نشینی سنگینی داشته تا جایی که شاخص کل امروز تا یک میلیون و 555 هزار واحد کاهش یافت؛ در واقع شاخص کل نسبت به هفته گذشته بیش از 50 هزار واحد ریخته است. البته کارشناسان معتقدند این تحولات در راستای واقعی سازی شاخص رخ می دهد. همچنین دیروز هم بورس با افت شدید رو به رو شد. دیروز شاخص کل بازار سهام 25هزار واحد معادل 1.6درصد افت کرد. با این میزان افت 2میلیارد دلار از ارزش بازار سهام کاسته شد و رکورد بالاترین خروج نقدینگی از بورس در سال ‌جاری به ثبت رسید. به زعم تحلیلگران رسیدن شاخص به محدوده مقاومت تکنیکی یک میلیون و600هزار واحد، عملکرد اقتصادی ضعیف برخی صنایع و نامشخص بودن آثار حذف ارز ترجیحی بر برخی صنایع از دلایل نزول بورس است.
 
همزمان با آغاز خرداد ماه معاملات بازار سهام با افت مواجه شده است. در ماه‌ های فروردین و اردیبهشت شاخص بورس 20درصد رشد کرده بود. آمار‌ها نشان می‌دهد از ابتدای خرداد ماه ارزش روزانه معاملات خرد کاهش و میزان خروج پول از بازار سهام افزایش یافته است. این روند روز گذشته شدت بیشتری گرفت و در مبادلات روز گذشته بالاترین میزان خروج نقدینگی از بورس ثبت شد. دیروز جمعا 1300میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام خارج شد و حجم ورود پول به صندوق‌های سرمایه‌گذاری افزایش یافت. دیروز همچنین شاخص کل بورس تهران که در آخر اردیبهشت از مرز یک میلیون و600هزار واحد عبور کرده بود با 25هزار واحد کاهش به یک میلیون و 557هزار واحد رسید. در پایان مبادلات دیروز ارزش کل بازار سهام از 245به 243میلیارد دلار رسید. ثبت رکورد جدید در روند خروج پول از بازار و تزریق نقدینگی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت که ریسک کمتری دارند، احتمالا به‌معنای آن است که سرمایه‌گذاران دست‌کم در مقطع کنونی و کوتاه‌مدت انتظار رشد شاخص به بیش از یک میلیون و600هزار ندارند. از نظر تکنیکی شاخص کل بورس در محدوده یک میلیون و 600هزار واحد با نوعی مقاومت تکنیکی مواجه است و بسیاری از کارشناسان از مدت‌ها قبل برآورد کرده بودند که شاخص بورس در این محدوده با یک افت مقطعی تا محدوده یک میلیون و500هزار واحد مواجه خواهد شد با این حال آنطور که کارشناسان می‌گویند برخی محرک‌های بنیادی نیز در نزول شاخص کل بورس تهران در مبادلات روز گذشته نقش داشته است.
 
دلایل نزول آنطورکه تحلیلگران می‌گویند صرف‌نظر از محدوده مقاومت یک میلیون و600هزار واحدی برخی عوامل بنیادی ازجمله ابهام در مورد نحوه حذف ارز 4200تومانی برخی صنایع، عملکرد ضعیف برخی صنایع از نظر میزان تولید و فروش عامل نزول شاخص بوده است. هم‌اکنون با وجود رشد اسمی سود شرکت‌ها، آمارها از کاهش حجم تولید و فروش بسیاری از صنایع حکایت دارد و نشان می‌دهد با وجود آنکه درآمد اسمی شرکت‌ها ناشی از رشد تورم بارشد مواجه شده، بسیاری از شرکت‌ها در طول فصول گذشته با افت تناژ تولید و فروش از نظر حجمی مواجه شده‌اند و دامنه این نزول به سال‌جاری هم رسیده است.