دستورالعملی علیه توسعه بخش معدن
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،شیوه نامه جدید واردات ماشین آلات معدنی با واکنش و اعتراض فعالان حوزه معدن رو به رو شده است. شیوه نامه ای که نه تنها مغایر با آخرین مصوبه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید است بلکه می تواند باعث هدررفت منابع، کاهش تولید، کاهش صادرات و انسداد و از چرخه تولید خارج ‌شدن بخشی از معادن، به خصوص معادن کوچک شود. خانه معدن ایران در واکنش به صدوراین شیوه نامه به وزیر صمت نامه نوشت و نسبت به تشدید چالش‌‌‌های پیش ‌روی بخش معدن ابراز نگرانی کرد و هشدار داد. فعالان حوزه معدن تاکید می ‌کنند، فعالان این بخش توان اندکی برای تامین ماشین ‌‌‌آلات موردنیاز معدنی دارند و محدودیت واردات در این حوزه علاوه بر فرصت ‌‌‌سوزی در بهره ‌‌‌برداری از منابع معدنی، امکان حضور پررنگ‌‌ ‌تر ایران در بازارهای جهانی را سلب می ‌کند.
 
در شیوه نامه جدید واردات ماشین آلات معدنی به بهانه رونق شرکت‌های دانش ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بنیان و تولید ماشین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آلات و فناوری‌‌‌های موردنیاز بخش تولید در داخل محدودیت هایی برای واردات ماشین آلات معدنی در نظر گرفته شده است که می تواند تبعات سنگینی داشته باشد آن هم در شرایطی که پیش از صدور این شیوه نامه بارها و بارها فعالان حوزه معدن بر تسهیل گری واردات ماشین آلات معدنی و نقش مهم آن ها بر توسعه این بخش تاکید کرده بودند. در این بین فعالان این حوزه از دولت انتظار داشتند که شرایط واردات ماشین آلات را تسهیل کند نه اینکه با چالش های جدید رو به رو شوند. فعالان حوزه معدن می گویند لغو معافیت ورودی ماشین ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آلات خط تولید به آسیب‌ دیدن جدی بخش مولد منجر خواهد شد.
 
شیوه نامه جدید در حالی ابلاغ شده است که پیش از این به دنبال پیگیری‌های بخش خصوصی، اوایل اردیبهشت‌ ماه سال‌جاری در ستاد تسهیل و موانع تولید مقرر شد، موضوع حذف معافیت مالیاتی ماشین‌ آلات و تجهیزات خط تولید معدنی اصلاح شود. اما بعد از گذشت نزدیک به یک‌ ماه از مصوبه ستاد، شیوه‌ نامه جدید وزارت صمت در تعارض با ابلاغ شده است. به دنبال ابلاغ شیوه‌نامه جدید واردات ماشین‌‌‌آلات معدنی، خانه معدن ایران نامه ‌‌‌ای خطاب به وزیر صمت منتشر کرد. در این نامه با اشاره به آخرین مصوبه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در خصوص واردات ماشین‌‌‌آلات معدنی آمده است؛ با گذشت حدود یک‌ماه از جلسات متعدد شاهد ابلاغ شیوه‌ نامه جدید واردات ماشین‌‌‌آلات معدنی، توسط سرپرست دفتر ماشین‌‌‌آلات معدنی و تجهیزات کشاورزی، ساختمانی و معدنی به فعالان معدنی کشور بوده‌ایم؛ شیوه‌نامه‌‌‌ای که با آخرین مصوبه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید اختلاف فراوان دارد. بر این اساس، این شیوه‌نامه، نه‌ تنها گرهی از مشکلات خود ساخته قبلی باز نمی ‌‌‌کند، بلکه باعث سخت‌ تر شدن اوضاع و تشدید موانع به‌‌‌جای تسهیل و رفع موانع خواهد شد. فعالان معدنی با تاکید بر اینکه این شیوه ‌نامه می ‌‌‌تواند اثرات منفی عدیده‌‌‌ای بر فعالیت‌‌‌های معدنی داشته باشد، خواهان اصلاح بندهای این شیوه نامه شدند.
 
خانه معدن در بخشی از این نامه با اشاره به اینکه وضعیت استهلاک و سن بالای ناوگان ماشین‌‌‌آلات معدنی در شرایط کنونی به دلیل عدم‌نوسازی به‌ موقع طی سال‌های گذشته اسفناک است، به وزیر صمت هشدار می‌دهند، هرگونه تاخیر در عملیاتی‌ کردن نوسازی ماشین‌‌‌آلات معادن کشور موجب تشدید بیش از پیش در قیمت تمام‌ شده و افزایش مصرف سوخت و در نهایت کاهش تولید خواهد بود. قطعا تداوم و اجرایی‌کردن این دستورالعمل موجبات هدررفت منابع، کاهش تولید، کاهش صادرات و بعضا انسداد و از چرخه تولید خارج‌شدن برخی از معادن، خصوصا معادن کوچک را در بر خواهد داشت.