ترس بورس از کاهش قدرت خریداران
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، بورس تهران دیروز رشد کوچکی را ثبت کرد که این رشد باعث دلگرمی معامله گران شد. از آنجا که شاخص کل بورس به یک مقاومت مهم رسیده و اصلاح کوچکی پس از برخورد به آن انجام داده، رشد دیروز این امید را به وجود آورده که پولبک شاخص کل هم به اتمام رسیده است. اما یک نکته مهم در معاملات دیروز وجود داشت که شاید کمتر به آن توجه شده باشد.
 
روز گذشته شاخص قدرت خریداران حقیقی به 0.83 رسید که کاهش یک دهم درصدی نسبت به روز شنبه داشت. این در حالی است که تا چهارشنبه گذشته، شاخص قدرت خریداران حقیقی برای مدت ها بالای عدد یک بود که حالا طی دو روز متوالی، از قدرت خریداران کاسته شده و قدرت خریداران افزایش یافته است.
کاهش تعداد نمادهای منفی
 
با این حساب نمی توان همین یک معیار را برای پیش بینی آینده بورس مد نظر قرار داد چراکه در معاملات روز گذشته، اکثر آیتم ها به سود خریداران پیش رفت و وضعیت نسبت به روز شنبه بهبود نسبی داشت.
 
علاوه بر اینکه دیروز شاخص کل رشد کرد، تعداد نمادهای منفی هم کاهش خوبی داشت و از 380 نماد منفی در روز شنبه، به 280 نماد منفی در روز یکشنبه رسیدیم.
 
ارزش معاملات هم نسبت به شنبه کاهشی جزئی داشت که این موضوع گرچه امیدوارکننده نیست، اما از آنجا که کاهش ارزش معاملات رقم قابل توجهی نبود، می توان تا حدودی از آن چشم پوشی کرد.
 
افزایش مالکیت حقیقی هم از عدد منفی 447 میلیارد تومان در روز شنبه، به منفی 213 میلیارد تومان در روز یکشنبه رسید. گرچه دیروز هم خروج نقدینگی حقیقی از بازار ثبت شد، اما از آنجا که از شدت این خروج نقدینگی کاسته شده، می توان این طور برداشت کرد که حقیقی ها به آینده بورس امیدوارتر شده اند.
فروشندگان در انتظار فرصت!
 
اما با در نظر گرفتن تمام این موارد، باز هم باید در انتظار معاملات امروز بود که اگر در ابتدای معاملات امروز فشار فروش قابل توجهی در بازار وجود نداشته باشد، می توان به نیمه دوم امیدوارتر بود و احتمالا تقاضا به خصوص در نمادهای کوچک، افزایش خواهد یافت.
 
فعلا گرچه اتفاق خاصی که منجر به ایجاد ترس در بازار شود رخ نداده، اما با این حال خریداران با احتیاط بیشتری عمل می کنند و تا زمانی که شاخص کل فاصله 18 هزار واحدی تا کانال 1.6 میلیون واحد را طی نکند، می توان انتظار داشت که در هر لحظه، فروشندگان کنترل بازار را در دست بگیرند و شاخص را به سمت پایین ببرند.