انتشار صورت مالی نهادهای عمومی در سامانه کدال
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، روز گذشته، احسان خاندوزی در توییتی از افتتاح سامانه شفافیت اطلاعات شرکت‌های واگذار شده و انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های نهادهای عمومی غیردولتی را برای اولین بار خبر داد.
 
همچنین، وزارت امور اقتصادی و دارایی در دولت سیزدهم در راستای شفافیت اقتصادی، انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های بخش عمومی کشور را نیز در دستور کار قرار داده است.
 
در این رابطه پیش از این وزارت اقتصاد گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی به انضمام صورت‌های مالی سال مالی ۱۳۹۸ مربوط به ۲۹۶ شرکت دولتی اعم از مادر تخصصی، اصلی و فرعی و همچنین گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی به انضمام صورت‌های مالی سال ۱۳۹۹ مربوط به ۳۱۳ شرکت دولتی از جمله ۷ بانک، ۲ بیمه دولتی و همچنین ۴ شرکت تابعه این وزارتخانه را در سامانه کدال منتشر و در دسترس عموم قرار داده است.
 
انتشار عمومی صورت‌های مالی حسابرسی شده شرکت‌های دولتی و عمومی به همراه گزارش‌های حسابرس مستقل و بازرس قانونی مربوط که باعث افزایش شفافیت مالی از طریق اطلاع و دسترسی عمومی به تمامی زوایای آثار مالی فعالیت‌های این شرکت‌ها می‌شود، پاسخی به این نیاز و جبران کننده این کمبود است و فضای پرسشگری عمومی را تقویت و مطالبات نسبت به پاسخگویی مدیران شرکت‌ها را افزایش می‌دهد.
 
بر همین اساس، یکی از برنامه‌های وزیر امور اقتصادی و دارایی برای کسب رأی اعتماد مجلس شورای اسلامی شفاف سازی و ارتقای بهره وری در مدیریت دارایی‌ها و شرکت‌های دولتی عنوان شده بود که انتشار سلسله‌وار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی و بخش عمومی کشور توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی در این راستاست.
 
به گزارش سنا، وزیر اقتصاد و امور دارایی روز گذشته، در توییتی نوشت: «امروز در حاشیه نشست ارزیابی دو دهه خصوصی‌سازی، با حضور رییس‌جمهور محترم، سامانه شفافیت اطلاعات واگذاری‌های پیشین افتتاح شد. فردا در سالگرد ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ نیز صورت‌های مالی شرکت‌های ذیل نهادهای عمومی غیردولتی را برای اولین بار در کدال شفاف خواهیم کرد.»