آینده ارزهای دیجیتال در ایران
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، به گفته رضا قربانی بازار رمزارز‌ها این روز‌ها در تلاطم به سر می‌برد و این تلاطم‌ها بسیاری از سرمایه‌گذاران این حوزه را نگران کرده است اما مهم این است که فعالان این حوزه به خصوص تازه‌واردها بدانند که این بازار هم مانند سایر بازارها و چه بسا شدیدتر ریسک‌های زیادی دارد.
 
او در پاسخ به اینکه چرا همزمان با افت بازار تعداد کوین‌ها درحال افزایش است، توضیح داد: « همیشه یک تأخیر زمانی بین رشد قیمت‌ها و تعداد رمزارز‌ها وجود دارد. مهم‌ترین بحث اقبال عمومی است و اگر امروز ما شاهد افزایش و تنوع کوین‌ها هستیم، این توسعه ماحصل رشدی است که طی این چند سال رمزارز‌ها داشته‌اند. البته در این بین شت‌کوین‌ها هم سر برآورده‌اند که نمی‌توان آن‌ها را دارایی‌ها رمزنگاری‌شده دانست. »
 
او ادامه داد: « ده رمزارز برتر طی این سال‌ها تغییر کرده و این نشان می‌دهد این بازار نوظهور است. پشتوانه رمزارز‌ها درواقع صرفاً یک چشم‌انداز است. نکته‌ای که وجود دارد، ارزش بازار است. برای ما رمزارز‌هایی مهم هستند که از لحاظ ارزش بازار جزء ۵۰ مورد اول باشند. به هرحال بازار رمزارز‌ها را باید به عنوان بازاری نوظهور نگاه کنیم که تلاطم‌های زیادی دارد. همزمان با رشد‌های عجیب و غریب، ریزش‌های آن نیز عجیب و غریب است. »
 
قربانی با توصیه به سرمایه‌گذاران خرد مبنی بر اینکه اگر می‌خواهند سرمایه‌ای برای ورود به بازار رمزارز‌ها تخصیص دهند، سرمایه بسیار کوچک باشد، عنوان کرد: «درباره بیت کوین سؤال پرسیده می‌شود که پشتوانه چیست. برای پاسخ به این سؤال باید بپرسیم پشتوانه پول‌های فیات چیست. دلار آمریکا، یوان، یوور و حتی ریال چه پشتوانه‌ای دارند؟ تنها پشتوانه این است که اعتماد به آن وجود داشته باشد. درخصوص رمزارز‌ها هم مهم‌ترین پشتوانه اعتماد عمومی است. پشتوانه بیت‌کوین شبکه‌ای است که حول آن شکل گرفته است. »
 
او اضافه کرد: « بیت کوین از اول ادعا کرد که می‌خواهد سیستم پرداخت بین‌المللی باشد. این‌ایده هنوز موفق نشده اما کسانی که به عنوان سرمایه‌گذاری به آن نگاه می‌کنند، ‌امیدوار هستند این کوین در آینده ابزار پرداخت بین‌المللی خواهد شد. اساساً بیت‌کوین با هدف سرمایه‌گذاری نبوده و خیلی‌ها معتقدند در آینده رمزارز‌ها در مبادلات پولی استفاده خواهند شد. »
 
قربانی با اشاره به نشست رئیس کل بانک مرکزی با فعالان حوزه فین‌تک عنوان کرد: « دو هفته پیش آخرین جلسه صالح آبادی با کارشناسان برگزار شد و در این جلسه عنوان شد که پروژه رمزریال بانک مرکزی در حال راه‌اندازی است. شرکت خدمات انفورماتیک که بازوی فناوری بانک مرکزی است، مسئول پیاده‌سازی این پروژه است. اما سؤالاتی وجود دارد که هنوز جواب داده نشده است. گفته شده پشتوانه رمرزریال، اسکناس و سکه است و این رمزپول در مبادلات روزمره قابلیت مبادله دا رد. »
 
او ادامه داد: « اگر هدف بانک مرکزی جمع‌آوری اسکناس و سکه باشد، کمتر از یک‌درصد نقدینگی کشور اسکناس و سکه است. بنابراین حجم خیلی کمی است. ضمن اینکه موضوعاتی مثل تعریف واحد پولی جدیدی نیاز به مصوبه مجلس دارد، پس اگر واحد پول جدیدی نیست، دقیقاً ارزشی که خلق می‌کند چیست؟ »
 
به گفته قربانی در آینده نزدیک CBDC‌ها نقش مهمی در اقتصاد جهان ایفا می‌کنند و می‌توانند به عنوان ضربه‌گیر عمل کنند.
 
همچنین قربانی معتقد است، این باور که رمزارز‌ها مقررات‌ناپذیر هستند، باور غلطی است و اکنون در همه جای دنیا حتی صرافی بایننس که خارج از آمریکاست، شدیداً تحت تأثیر مقررات آمریکا فعالیت می‌کند.
 
ضرورت ورود رگولاتور به حوزه رمزارز‌ها
 
محمد ابراهیم سماوی نیز درخصوص وضعیت فعلی بازار رمزارز‌ها توضیح داد: «ما همیشه عادت داریم موضوع را صفر و یکی نگاه کنیم اما درصورتی که دنیای مالی اینطور نیست. ارزش در جریان آینده تولید می‌شود. بنابراین اگر کسی مفهوم کلی رمزارز‌ها را درک کرده باشد، آن را با اوراق سهام مقایسه نمی‌کند. سیستم‌های بلاکچین و نرم‌افزاری و ویژگی‌های آن متفاوت است. اما چرا مقبولیت پیدا کرده است؟ چون ارزش افزوده‌ای خلق کرده است. بنابراین پشتوانه رمزارز ارزش افزوده‌ای است که در آینده خلق می‌کند. »
 
او ادامه داد: «کشور‌های مختلف در زمینه رمزارز سیاست‌های مختلف دارند. به جز چین سایر کشور‌های شرقی آن را پذیرفتند، برخی کشور‌ها هم رمزارز را ممنوع اعلام کردند و اکثر قریب به اتفاق کشور‌ها مانند اروپا و ما هنوز بانک‌های مرکزی آن‌ها تصمیم قطعی درخصوص رمزارز‌ها نگرفتند. »
 
سماوی با بیان اینکه تاریخچه رمزارز‌ها را نگاه کنیم، تلاطم‌های این چنینی وجود داشته، گفت: « اکنون این بازار شناخته شده است و بانک‌های مرکزی می‌خواهند به پشتوانه خودشان وارد این عرصه شوند. این اتفاق می‌تواند جایگاه رمزارز‌ها را تیز تغییر بدهد. »
 
به گفته سماوی ضروری است که هرچه زودتر حوزه رمزارز‌ها در ایران با مقررات تنظیم‌گری همراه شود تا اعتماد به صرافی‌های داخلی بالاتر رفته و صرافی‌ها نیز توان فعالیت بیشتری داشته باشند. اما این اتفاق مشروط به این است که رگولاتور امنیت دارایی‌های مردم در این حوزه را نیز تضمین کند.