صف برای فروش سهام خودروسازان
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،چهار روز پیش وزیر صمت از تصویب طرح آزادسازی واردات خودرو در هیات دولت خبر داد؛ مصوبه ای که با شروع کار بورس در هفته جاری اثر خود را بر معاملات روز گذشته بازار گذاشت و باعث شد برای فروش سهام خودروسازان صف تشکیل شود. خبر آزادسازی واردات خودرو که بیش از 4 سال از محدودیت های آن می گذارد در واقع این ذهنیت را در بازار ایجاد کرد که قیمت خودروهای داخلی احتمالا کاهش خواهد یافت و از همین رو سهام شرکت های خودروساز هم با افت رو به رو شدند. البته در حال حاضر هنوز وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره جزییات آزادسازی واردات خودرو و نحوه آن و خودروهایی که امکان واردات خواهند داشت را اعلام نکرده و این ها موضوعاتی هستند که در روزها و هفته های آینده روی سهام شرکت ها خودروسازی اثرات مستقیمی خواهند داشت.
 
از ابتدای سال‌جاری تاکنون سهام شرکت‌های این گروه، راهبری بازار را در اختیار داشته‌اند و تقاضا برای خرید سهام شرکت‌های این گروه در بورس با رشد زیادی مواجه شده بود اما از آخر هفته قبل که خبر‌ها در مورد واردات خودرو‌های اقتصادی خارجی جدی‌تر شد قیمت سهام خودروسازها نیز با افت سنگین مواجه شدند و حتی برای سهام بزرگ‌ترین شرکت‌های این گروه صف‌های فروش تشکیل شد. واردات خودرو‌های ارزان‌قیمت می‌تواند میزان فروش و درآمد شرکت‌های خودرو‌ساز را تحت‌تأثیر قرار دهد. اگرچه طرح اصلی این است که کمبود‌های موجود دربازار خودرو پوشش داده شود اما برآورد‌ها نشان می‌دهد درصورتی که خودرو‌های وارداتی با استقبال مردم مواجه شود این موضوع می‌تواند اثرات مهمی بر میزان فروش خودروساز‌های داخلی داشته باشد. با این حال اثر‌گذاری این رویداد به کیفیت خودرو‌های وارداتی و همچنین تعداد خودروهای وارداتی بستگی زیادی دارد. اگر خودروهای وارداتی هم‌قیمت با خودروهای داخلی، از کیفیت بالاتری برخوردار باشند این موضوع می‌تواند بر میزان فروش خودروسازان داخلی اثر زیادی داشته باشد. تعداد واردات موضوع دیگری است که می ‌تواند بر درآمد شرکت‌های خودرو‌سازی‌ تأثیر داشته باشد.
 
طبق برآورد‌های وزارت صنعت، بازار خودرو هم‌اکنون با 500هزار دستگاه کمبود مواجه است و دولت سعی دارد این کمبود را از طریق واردات جبران کند.چنانچه قرار باشد مطابق نیاز بازار، 500هزار دستگاه خودرو وارد کشور شود این موضوع می‌تواند اثر زیادی بر میزان فروش شرکت‌های خودرو‌سازی‌ داشته باشد زیرا تمایل بازار را برای خرید خودرو‌های داخلی کاهش می‌دهد. با توجه به اینکه قرار است قیمت خودرو‌های وارداتی رقابتی باشد شرکت‌های خودرو‌سازی‌ نیز خیلی قادر به افزایش نرخ نخواهند بود تا بتوانند سهم خود را از بازار در سطوح فعلی ثابت نگه دارند. با این حال چنانچه حجم واردات ارقامی در حدود 100تا 200هزار دستگاه باشد این موضوع اثر کمتری بر خودروسازان داخلی خواهد داشت.