وضعیت حقوق پرداختی ۲۹ شرکت بیمه ای
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، هرچند که که در این بررسی می توان موارد دیگری را مانند میزان دریافت تسهیلات کارمندان ، تسهیلات شعب و… را نیز به مجموع دریافتی ها اضافه کرد اما آنچه که مورد نظر قرار گرفت حقوق و دستمزد شرکتهای بیمه ای بود. موضوعی که نباید از آن غافل شد این است که چطور در برخی از شرکتها سرانه پرداختی بیش از حد تصور است در حالیکه روند جاری این شرکتها آنقدرها هم مطلوب نیست
 
در حال حاضر براساس بیمه دولتی ایران و ۲۴ شرکت بیمه غیردولتی، آسیا، البرز، دانا، معلم، پارسیان، توسعه، رازی، کارآفرین، سـینا، ملت، دی، سامان، نوین، پاسارگاد، میهن، کوثر، ما، آرمان، تعاون، سرمد، تجارت نو، حکمت صبا، خاورمیانه و باران در سرزمین اصلی و ۶ شرکت بیمه حافظ، امید، ایران معین، متقابل کیش، متقابل اطمینان متحد قشم و آسماری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مشغول انجام فعالیت هستند. البته دو بیمه خاورمیانه و باران، شرکت‌های تخصصی بیمه زندگی محسوب شده و دو شرکت بیمه اتکایی امین و اتکایی ایرانیان نیز در زمینه عملیات اتکایی فعالیت می‌کنند. براساس این، تا سال ۱۴۰۰ تعداد ۳۳ شرکت بیمه‌ای در کشور فعالیت می‌کردند.
 
حقوق پرداختی شرکتهای بیمه ای چگونه است؟
 
نگاهی به آمار و ارقام حقوق و دستمزد کارگران و حداقل‌بگیران نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۰ حقوق کارگران بسته به تاهل، تعداد فرزند و سابقه کار، به‌طور میانگین در بازه ۴ تا ۵ میلیون تومان بوده است.
 
درخصوص خانوارها با توجه به اینکه مرکز آمار ایران گزارش هزینه-درآمد سال ۱۴۰۰ را منتشر نکرده، نگاهی به ارقام سال ۱۳۹۹ مرکز آمار نشان می‌دهد میانگین درآمد خانوار با سرپرست شاغل در بخش دولتی و عمومی حدود ۸/۷میلیون تومان و برای سرپرست خانوار شاغل در بخش خصوصی ۵/۳میلیون تومان بوده است. البته اعداد و ارقام درآمد مرکز آمار ایران مربوط به کل درآمدهای سرپرست خانوار شامل درآمد از شغل دوم، درآمد از اجاره خانه و مغازه و فروش محصول و… است.
 
اما این ارقام را به حافظه‌تان بسپارید تا برسیم به دریافتی‌های کارمندان شرکت‌های بیمه‌ای در کشور. قبل از اینکه برویم سراغ اعداد و ارقام پرداختی شرکت‌های بیمه‌ای، لازم است متذکر شویم اعداد و ارقامی که به‌عنوان دریافتی کارمندان درنظر گرفته شده، شامل حقوق و دستمزد، اضافه‌کار، کمک‌هزینه خواروبار و مسکن، حق اولاد و عائله‌مندی، بدی آب‌وهوا و سختی کار بوده و رقم پرداختی شرکت‌های بیمه‌ای برای لباس فرم کارکنان، پاداش بازنشستگی و پاداش سالانه هیات‌مدیره، حق بیمه بازنشستگی سهم کارفرما، پرداختی برای بازخرید سنوات کارکنان، پرداختی برای بازخرید مرخصی کارکنان و بازنشستگان، حق بیمه و حوادث کارکنان و حق بیمه تکمیلی و… به‌عنوان دریافتی کارکنان درنظر گرفته نشده است.
 
سرمایه گذاری صنعت بیمه بیشترین حقوق را پرداخت می کند
 
براساس بررسی‌ها از صورت‌های مالی شرکت‌های بیمه‌ای، میانگین حقوق ماهانه دریافتی کارمندان ۲۹ شرکت بیمه‌ای طی سال ۱۴۰۰ حدود ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزارتومان بوده است. بالاترین رقم میانگین دریافتی کارمندان، مربوط به شرکت سرمایه‌گذاری صنعت بیمه است. تعداد کارکنان این شرکت در سال گذشته ۱۵ نفر بوده است. میانگین رقم پرداختی این شرکت به کارکنان ۲۹ میلیون و ۴۰۰ هزارتومان بوده است.
 
پس از این شرکت، میانگین پرداختی بیمه سرمد ۲۰ میلیون و ۲۰۰ هزارتومان بوده است. میانگین پرداختی بیمه اتکایی امین با ۱۹/۸میلیون تومان سوم، بیمه زندگی خاورمیانه با ۱۸/۹میلیون تومان چهارم، بیمه پاسارگاد با ۱۸/۸میلیون تومان پنجم، بیمه سامان با ۱۸/۶میلیون تومان ششم، بیمه ما با ۱۸میلیون تومان هفتم، بیمه اتکایی ایرانیان با ۱۶/۱میلیون تومان هشتم، بیمه تعاون و بیمه حافظ با ۱۶میلیون تومان به ترتیب نهم و دهم هستند. بیمه زندگی باران با ۱۵/۶میلیون تومان در رتبه یازدهم، بیمه کارآفرین با ۱۵/۲میلیون تومان دوازدهم، بیمه آسیا با ۱۵میلیون تومان سیزدهم، بیمه دانا با ۱۴/۹میلیون تومان چهاردهم و بیمه پارسیان با ۱۴/۸میلیون تومان در رتبه پانزدهم قرار دارد.
 
کمترین حقوق پرداختی در این دو شرکت
 
اما کمترین رقم میانگین پرداختی در شرکت‌های بیمه‌ای به کارکنان، مربوط به شرکت بیمه آرمان با ۹/۷میلیون تومان، بیمه میهن و رازی هرکدام با ۱۰/۲میلیون تومان، بیمه سینا و البرز هرکدام با ۱۰/۳میلیون تومان بوده است. همچنین با توجه به اینکه صورت‌های مالی سال ۱۴۰۰ دو شرکت دولتی بیمه مرکزی و بیمه ایران در دسترس نیست،
 
از آمار و ارقام صورت مالی سال ۱۳۹۹ این شرکت‌ها برای برآورد حقوق پرداختی به کارمندان این شرکت‌ها استفاده شده است. براساس اطلاعات صورت مالی، رقم پرداختی دو شرکت در سال ۱۳۹۹ برای هر کارمند به‌طور میانگین ۱۱ میلیون تومان بوده است که البته با توجه به رشد ۴۲درصدی حقوق و دستمزد در شرکت‌های بیمه‌ای طی سال ۱۴۰۰، اگر مبنا را ۴۱درصد قرار بدهیم، به رقم ۱۵/۵میلیون تومان در هر دو شرکت خواهیم رسید. به‌هرحال، آنچه در نمودار و جدول برای این دو شرکت دولتی آمده، همان اعداد و ارقام سال ۱۳۹۹ است.