تولید چشم انتظار تسهیلات بانکی
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،حدود 3 ماه بعد از امضای تفاهمنامه تامین مالی زنجیره‌ ای بنگاه‌های اقتصادی بین وزارت صنعت، معدن و تجارت با 7 بانک عامل در حضور رئیس‌ کل بانک مرکزی و وزیر صمت، دیروز علی صالح‌ آبادی و رضا فاطمی‌ امین دوباره با هم دیدار و بر اجرای تفاهم نامه از ابتدای اردیبهشت تاکید کردند. براساس توافق صورت گرفته، قرار است از ابتدای اردیبهشت امسال، پرداخت تسهیلات به متقاضیان در 7 استان به ‌صورت پایلوت و در 5 صنعت منتخب الزاما براساس صورتحساب الکترونیک از سامانه جامع تجارت انجام شود. همچنین در مرحله دوم و از 15 اردیبهشت در تمام استان‌ها این الزام عملیاتی می ‌شود و در گام سوم و از ابتدای خردادماه تمام صنایع برای استفاده از تسهیلات مرتبط با تامین مالی زنجیره تولید باید دارای صورتحساب الکترونیک از سامانه جامع تجارت باشند.
با توافق صورت‌گرفته تأمین مالی زنجیره‌ای در صنایع خودرو، لوازم‌ خانگی، پتروشیمی، فلزات، ساختمان، صنایع غذایی و ماشین‌آلات صنعتی با استفاده از «اوراق گام»، «برات الکترونیک» و «تسهیلات زنجیره‌ای مبتنی بر صورتحساب الکترونیک» از طریق شبکه بانکی انجام می‌ شود. قرار است این الگو به ‌صورت آزمایشی در بخش کشاورزی هم اجرا شود و اجرای گسترده تامین مالی زنجیره‌ای بخش کشاورزی هم با مشارکت وزارت جهادکشاورزی با بانک‌ها صورت می‌گیرد.
 
بااجرای تامین مالی زنجیره‌ای بنگاه‌های اقتصادی، به ‌گفته رئیس‌کل بانک مرکزی، نیاز واحدها به نقدینگی کمتر می‌شود و در نتیجه فشار بر سیستم بانکی کاهش خواهد یافت و شاهد بهبود ترازنامه بانک‌ها خواهیم بود. حالا قرار است این طرح در صنایعی چون خودرو، لوازم‌خانگی، پتروشیمی، فلزات، ساختمان، صنایع غذایی و ماشین‌آلات صنعتی آغاز و روند تزریق نقدینگی به خطوط تولید به‌صورت ماهانه رصد شود.
صالح‌آبادی گفته است: با انجام طرح تامین مالی زنجیره تولید، امکان نظارت بر مصرف صحیح تسهیلات، که یکی از تأکیدات رئیس‌جمهوری برای نظام بانکی است، فراهم می‌شود. او اعلام کرده هر نوع تشویقی که در جهت رونق تولید باشد و بتواند اشتغال‌آفرینی پایدار ایجاد کند در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد و در این ‌باره نیز از تمام ظرفیت‌های بانکی استفاده خواهد شد.
او 100روز پس از تفاهم 7 بانک با وزارت صمت، 2شرط سرعت گرفتن طرح تزریق نقدینگی به خطوط تولید براساس مدل تامین مالی زنجیره‌ای را آموزش شبکه بانکی و همچنین گزارش ماهانه بانکداران اعلام کرده و گفته است:« باتوجه به هدف‌ گذاری 50درصدی تامین مالی سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی از طریق این طرح، باید با استفاده از ظرفیت مؤسسه آموزش عالی بانکداری نسبت به آموزش روند اجرای طرح در بانک‌های عامل اقدام کنیم.»
رضا فاطمی‌امین، وزیر صمت هم گفته است:« طرح تامین مالی زنجیره تولید برای رسیدن به رشد اقتصادی 8 درصدی مورد نظر دولت بسیار حیاتی است:« با توجه به افزایش هزینه ‌های تولید به ‌دلیل افزایش قیمت مواد اولیه، تغییر سیاست‌ها در تخصیص ارز ترجیحی و افزایش دستمزد و هزینه‌ های جانبی تولید، دستیابی به رشد اقتصادی تنها از مسیر تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی و افزایش ظرفیت تولید از این طریق میسر خواهد شد.» او با اشاره به انجام مرحله آزمایشی این طرح و پرداخت تسهیلات به بنگاه‌های صنعتی بر مبنای صورتحساب‌های سامانه جامعه تجارت اعلام کرد: «عملیاتی شدن این طرح نقش مؤثری در جهش تولید، اشتغال و رشد اقتصادی خواهد داشت و از این‌رو وزارت صمت و بانک مرکزی با همکاری بانک‌ها به جدیت به‌دنبال عملیاتی شدن طرح تامین مالی زنجیره تولید هستند.»
وزیر با اشاره به نقش این طرح در جلوگیری از انحراف منابع هم گفته است:«با اجرایی شدن این طرح امکان نظارت و دستیابی به شفافیت در مصرف تسهیلات با توجه به اینکه اطلاعات تمام زنجیره‌ها قابل رصد و پایش است، افزایش یافته و شاهد رونق در بخش‌های مختلف اقتصاد خواهیم بود.»