پیش‌بینی رونق بازار طلا در ۱۴۰۱
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، انتظار تغییرات کاهشی ناشی از اخبار مذاکرات در 2ماه پایانی سال گذشته از یک‌سو و افت توان خرید مردم از سوی دیگر بازار طلای شب عید را در تعلیق نگه ‌داشت تا با وجود بهبود شرایط اجتماعی به‌لحاظ محدودیت‌های کرونایی و برگزاری مراسم و خریدهای وابسته به آن، رکود در بازار طلا و سکه تا شب عید نیز تداوم یابد. اما تغییر شرایط اقتصادی و سیاسی در منطقه و دنیا وضعیت بازار طلا را با اما و اگرهایی همراه کرده‌است.
 
فاکتورهای اقتصادی و سیاسی جهانی
 
 نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در تشریح شرایط کنونی بازار طلا به همشهری می‌گوید: وقتی شرایط اقتصادی دنیا خوب باشد ارزش ارزها و سهام بالا می‌رود و سرمایه‌گذاری جهانی روی طلا کاهش می‌یابد، اما بازارهای جهانی از اتفاقات سیاسی نیز تأثیر می‌‌پذیرند. ما هم‌اکنون شاهد یکی از مهم‌ترین اتفاقات سیاسی جهان یعنی جنگ روسیه و اوکراین هستیم که بازارهای جهانی را با شرایط خاصی مواجه کرده است. محمد کشتی‌آرای می‌افزاید: درحالی‌که پیش‌‌بینی می‌شد تا پایان سال2021 میلادی قیمت اونس جهانی به 2هزار دلار برسد، این اتفاق نیفتاد و این پیش‌بینی محقق نشد، اما درگیری روسیه و اوکراین باعث شد قیمت طلا برای نخستین‌بار در تاریخ به بالاتر از 2هزار دلار برسد و تا 2070دلار نیز افزایش یابد، بنابراین در کنار فاکتورهای سنتی و همیشگی مؤثر بر قیمت طلا، عوامل و اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی را نیز باید در پیش‌‌بینی‌ تحولات بازارها مورد توجه قرار داد.
 
وی با اشاره به تغییراتی که به‌دلیل جنگ روسیه و اوکراین برای نخستین‌بار در اقتصاد دنیا ایجاد شده، ادامه می‌دهد: صعود قیمت نفت به بالای 120دلار برای نخستین‌بار بعد از 8سال رخدادی بود که تحت‌تأثیر درگیری‌ در منطقه اتفاق افتاد و کاهش قیمت دلار، قیمت جهانی طلا را افزایش داد.
 
عوامل داخلی تأثیرگذار بر بازار
 
اما غیر از عوامل جهانی، قیمت طلا و سکه در بازار ایران با فاکتورهای داخلی نیز دچار تغییر می‌شود که مهم‌ترین آنها نرخ ارز است؛ فاکتوری که خود تحت‌تأثیر شرایط اقتصادی و سیاسی کشور دچار نوسانات زیادی می‌شود. نایب‌رئیس اتحادیه طلا و سکه تهران در این‌باره می‌گوید: قیمت داخلی ارز درحال حاضر به‌شدت به مذاکرات برجام وابسته است، تا پیش از عید نوروز که اخبار مثبتی از مذاکرات منتشر می‌شد، نرخ ارز پایین آمد اما چند روزی است که مذاکرات متوقف است و این عامل باعث شده قیمت ارز دوباره در بازار سیر صعودی بگیرد.
 
این درحالی است که نشانه‌های مثبتی که نشان می‌داد مذاکرات در حال به‌نتیجه رسیدن است، قیمت دلار را در اسفند ماه تا کانال 25هزار تومان پایین آورده بود اما درحال حاضر با توجه به نامعلوم‌بودن شرایط این مذاکرات قیمت ارز دیروز (دوشنبه 15فروردین) مجددا تا 27هزارو200تومان بالا رفت که این موضوع باعث شد قیمت طلا و سکه با افزایش همراه باشد.
 
تقاضا نقشی در بازار طلا ندارد
 
عامل تقاضا به‌طور معمول یکی از فاکتورهای بسیار مؤثر در بازارها محسوب می‌شود درحالی‌که به‌گفته فعالان بازار طلا، این قانون در زمینه مصنوعات طلا صدق نمی‌کند. کشتی‌آرای با اشاره به اینکه عرضه و تقاضا در بازار طلا تأثیری ندارد، می‌افزاید: طلا به این دلیل که جریانی عادی دارد و منابع متعددی برای تامین آن وجود دارد، معمولا از عرضه و تقاضا تأثیر نمی‌پذیرد اما این فاکتور در بازار سکه بسیار تأثیرگذار است، به این شکل که اگر تقاضا در بازار افزایش یابد با توجه به اینکه منبع توزیع‌کننده سکه تنها بانک مرکزی است، رشد تقاضا و نبود عرضه کافی قیمت را بالا می‌برد و حباب قیمت سکه افزایش می‌یابد. این عامل در ایام قبل از عید حباب سکه را تا 500هزار تومان افزایش داد ولی بعد از عید با کاهش تقاضا و عرضه مناسب، حباب سکه به حداقل خود رسید و تا 100هزار تومان پایین آمد.
 
بازار طلا رونق می‌گیرد
 
بعد از 2هفته تعطیلی بازارهای اصلی، چند روزی است که فعالیت‌های اقتصادی آغاز شده و داد‌و‌ستدها در جریان است. به‌نظر می‌رسد که شرایط کشور روزبه‌روز بیشتر به آنچه پیش از شیوع کرونا بود، شبیه می‌شود، اما آیا بازار طلا نیز از این شرایط تأثیر می‌پذیرد؟ عضو هیأت‌مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران چشم‌انداز آینده بازار طلا را مثبت ارزیابی می‌کند.
 
کشتی‌آرای معتقد است: با توجه به بهتر‌شدن شرایط اجتماعی ازجمله کرونا جنب‌و‌جوش خاصی در اجتماع مشاهده می‌کنیم که وجود این جنب‌و‌جوش و ترددها باعث به جریان افتادن خون در رگ اقتصادی کشور خواهد شد و وقتی اقتصاد در جریان باشد، همه صنایع و اصناف از این موضوع سود می‌برند.
 
به‌گفته این مقام صنفی، با توجه به نشانه‌های موجود، مناسبت‌های پیش‌رو و چشم‌انداز اقتصاد که مبتنی بر قیمت ارز است و درآمدهای ارزی کشور که هم‌اکنون رو به افزایش است، به‌نظر می‌رسد سال1401 سال رونق اقتصادی در کشور باشد که این عامل می‌تواند خرید طلا را افزایش دهد. این درصورتی است که شاهد اتفاقاتی غیرقابل پیش‌بینی در سطح کشور و دنیا نباشیم.