رشد ۷ هزار و ۳۶۱ واحدی شاخص بورس تهران
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، بورس اوراق بهادار تهران که روز گذشته با کاهش همراه بود، امروز در پایان معاملات با افزایش 7 هزار و 361 واحد به رقم یک‌میلیون و 283 هزار و 357 واحد رسید.
 
همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن با افزایش 638 واحد به رقم 325 هزار و 500 واحد رسید.
 
ارزش بازار در بورس تهران به بیش از 5 میلیون و 130 هزار میلیارد تومان رسید.
 
معامله‌گران امروز بیش از 4.7 میلیارد سهام، حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 293 هزار فقره معامله و به ارزش 3 هزار و 868 میلیارد تومان داد و ستد کردند.
 
امروز همه شاخص‌های بورس سبز بودند اما میزان افزایش زیر یک‌درصد بوده است به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی 58 صدم درصد افزایش یافتند.
 
این دو شاخص با معیار هم‌وزن فقط 2 دهم درصد رشد کردند. شاخص آزاد شناور 68 صدم درصد رشد کرد، شاخص بازار اول بورس 58 صدم درصد افزایش یافت و شاخص بازار دوم بورس هم 58 صدم درصد رشد کرد.
 
امروز نمادهای پتروشیمی خلیج‌فارس، فولاد مبارکه، ملی‌مس، پتروشیمی نوری، بانک پاسارگاد، ایران‌خودرو و پارس‌فولاد سبزوار بیشترین اثر افزایشی درشاخص بورس را داشتند.
 
در فرابورس ایران هم امروز شاخص کل با رشد 37 واحد به رقم 17 هزار و 531 واحد رسید.
 
ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از 977 هزار فقره معامله رسید.
 
ارزش بازار پایه 311 هزار میلیارد تومان شد.
 
معامله‌گران امروز بیش از 4.6 میلیارد سهام، حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 199 هزار فقره معامله و به ارزش 160 هزار میلیارد تومان داد و ستد کردند که البته لازم به ذکر است عمده این ارزش یعنی 159 هزار میلیارد تومان مربو ط به عملیات بازار باز یعنی خرید و فروش اوراق منتشره بانک مرکزی در شبکه بانکی است که ارقام آن در فرابورس درج می‌شود، در حالی که میزان فروش سهام 891 میلیارد تومان و میزان فروش اوراق مالی اسلامی 278 میلیارد تومان بوده است. 
 
همچنین امروز نمادهای بیمه پاسارگاد، تجلی توسعه معادن، پویا زرکان آقدره و بیمه اتکایی ایرانیان، پتروشیمی قائد بصیر و پلیمر آریا ساسول بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس را داشتند و نماد بیمه سامان بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته است.
 
گرچه برخی مقامات دولت اعلام کرده بودند سود سهام عدالت مربوط به عملکرد سال 99 از اول اسفند واریز می‌شود، اما امروز مدیرعامل سپرده‌گذاری مرکزی اعلام کرد، هیچ‌یک از شرکت‌های سرمایه‌پذیر سود خود را واریز نکرده‌اند و سود سهام عدالت به تدریج که وصول می‌شود، در اسفندماه واریز می‌شود. به هر حال، پرداخت سود سهام عدالت یک حق‌الناسی است که بر گردن مدیران عامل شرکت‌های سرمایه‌پذیر بوده و باید به موقع پرداخت شود.
 
همچنین برخی از سهام عرضه اولیه شده در فرابورس باعث پویایی بازار شدند و از شرکت‌هایی که در افزایش شاخص فرابورس اثر گذاشته‌اند، همین شرکت‌های عرضه اولیه در فرابورس در هفته‌های قبل است.