حساب برخی بانک‌ها قرمز است
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، محمود بهمنی درخصوص کفایت سرمایه بانک‌ها به صدا و سیما اظهارداشت: وضعیت بانک‌ها در حال حاضر به علت پرداخت تسهیلات تکلیفی بیش از منابع موجود خود در شرایط مناسبی قرار نداشته و بعضا حساب برخی بانک‌ها در نزد بانک مرکزی قرمز بوده و در حال ارایه جریمه هستند.
 
وی ادامه داد: از طرف دولت هم بدهکار تعدادی از بانک‌ها بوده و همین امر سبب شده بانک‌ها با ناترازی روبرو بوده و زیان انباشته زیادی دارند و در صورتی که اقدام به افزایش سرمایه خود نکنند طبق قانون تجارت منحل خواهند شد.
 
بهمنی گفت: برای افزایش سرمایه درخصوص بانک‌های دولتی، دولت باید اقدام کند، زیرا بانک‌های دولتی سود خود را در پایان سال به حساب دولت واریز می‌کنند و بانک‌های خصوصی نیز از طریق دریافت سپرده از مردم باید نسبت به این امر مبادرت کنند.
 
وی افزود: درخصوص افزایش سرمایه بانک ها، منابع بانک‌ها افزایش پیدا کرده و آن‌ها می‌توانند نسبت به پرداخت تسهیلات به واحد‌های تولیدی و همچنین مردم مبادرت کنند، زیرا در صورت نبود این منابع بانک‌ها نمی‌توانند به تکالف خود اقدام کنند.
 
رئیس کل اسبق بانک مرکزی گفت: بانک‌های خصوصی در شرایط سخت تری برای افزایش سرمایه قرار دارند، زیرا مردم نیز در حال حاضر شرایط خوبی برای افزایش سپرده خود نزد بانک‌ها ندارند، اما بانک‌های خصوصی نیز هم اکنون طبق تکلیف باید نسبت به افزایش سرمایه مبادرت کنند.
 
بهمنی با اشاره به اینکه در زمانی با ۴ هزار میلیارد تومان می‌توانستیم یک بانک خصوصی تاسیس کنیم، افزود: در حال حاضر این رقم بسیار ناچیز بوده و در صورتی که بخواهیم به اقتصاد رونق بدهیم باید نسبت به افزایش سرمایه بانک‌ها اقدامات لازم را انجام دهیم، زیرا به عنوان مثال در حال حاضر برای اینکه یک واحد تولیدی به شرایط عادی بازگردد حداقل باید یک میلیارد تومان تسهیلات دریافت کند.
 
وی درخصوص ارایه وام ۱۰۰ میلیونی بدون ضامن نیز گفت: در صورتی که بانک‌ها منابع لازم را داشته باشند باید به تکالیف خود عمل کنند، زیرا پرداخت تسهیلات جزو تکالیف بانک هاست، اما وقتی در حال حاضر منابع لازم وجود ندارد بانک‌ها فقط از ترس برخورد‌های اداری اقدام به پرداخت تسهیلات می‌کنند.
 
بهمنی افزود: زمانی که دولت تکلیفی را به بانک‌ها درخصوص ارایه وام می‌دهد باید نسبت به تامین منابع نیز اقدامات لازم را انجام دهد، زیرا در غیر این صورت این خدمات به راحتی اجرا نخواهد شد.