چقدر اسکناس و سکه داریم؟
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، از ۸۴ هزار و ۶۳۰ میلیارد اسکناس و مسکوک موجود شبکه بانکی ۷۳ هزار و ۸۶۰ میلیارد تومان در دست مردم در گردش است که این مبلغ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۷.۱ درصد رشد داشته و نسبت به پایان سال گذشته با ۰.۵ درصد افزایش مواجه شده است.
 
 بر این اساس، معادل ۹۳۴۰ میلیارد تومان نیز از اسکناس و سکه‌های موجود در بانک‌ها قرار دارد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳/ ۱۷ درصد افزایش داشته و در مقایسه با پایان سال گذشته نیز معادل ۲/ ۳۸ درصد افزایش یافته است. اما موجودی اسکناس و سکه در بانک مرکزی به ۱۴۳۰ میلیارد تومان می‌رسد که کاهش ۴/ ۱۵ درصدی نسبت به پایان سال قبل دارد و از این موجودی اسکناس و سکه در بانک مرکزی، هر زمان که لازم باشد
 
بنابر نیاز بازار تزریق خواهد شد. البته، میزان اسکناس و مسکوک در گردش در سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ به ترتیب ۶۵ هزار و ۷۵۰ میلیارد و ۷۲ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان بوده است. از سوی دیگر، میزان اسکناس و سکه در گردش نزد بانک‌ها و بانک مرکزی در آبان سال ۱۳۹۸ رقم قابل توجهی نسبت به سال ۱۳۹۹ و امسال بوده و میزان آن ۱۰ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان و ۳۳۳۰ میلیارد تومان بوده است.
 
کاهش قیمت دلار تداوم  می‌یابد؟
 
این روزها واکنش بازار ارز به خبر بازگشت معافیت‌های تحریمی بسیار محافظه‌کارانه بود، چراکه پیش‌تر برخی کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند که با انتشار خبرهایی پیرامون برداشته شدن یک قدم تا توافق نهایی، قیمت دلار نیز در سراشیبی قرار خواهد گرفت و کاهش می‌یابد.
 
البته تا لحظه نگارش گزارش قیمت در همان کانال 26 هزار تومانی قرار داشت اما کارشناسان بر این باورند که پس از برجام می‌بایست سایر مسائل مربوط به مبادلات مالی مانند FATF نیز در داخل به نتیجه‌ای برسد تا بتوان از منافع همکاری و مشارکت اقتصادی با دیگر کشورها بهره برد. نباید از این امر غافل شد که خبر منتشره در بامداد شنبه نیز تا حدی خوش‌بینی نسبت به آینده مذاکرات را بالا برد.
 
تا پیش از این بسیاری از کارشناسان و فعالان اقتصادی معتقد بودند که صحبت‌های مسعود میرکاظمی، رییس سازمان برنامه و بودجه مبنی بر تدوین بودجه با فرض تداوم تحریم‌ها نشانه‌ای مبنی بر نبود جدیت در مذاکرات پیرامون احیای برجام است که با انتشار خبر بازگشت برخی معافیت‌ها به نظر می‌رسد دولتمردان نیز به این موضوع رسیده‌اند که تا زمانی که تحریم‌ها پا برجا باشد.