تورم فزاینده در خانه پردرآمدها
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، آمار تورم ماهانه در کشور روندی صعودی گرفته و میزان افزایش آن در بالاترین سطح چهار ماه اخیر رسیده است. بررسی قیمت ها در اولین ماه زمستانی کشور نشان می دهد این افزایش بیشتر ازناحیه نرخ دلار بوده و موجب رشد بیشتر تورم در دهک های بالاتر شده است.
روند فزاینده درنرخ تورم ماهانه دی ماه
 
نرخ تورم ماهانه در کشور به 2.4 درصد رسید. به عبارت دیگر شاخص قیمت مصرف کنننده در مقایسه با ماه گذشته 2.4 درصد رشد داشته و نسبت به ماه قبل 0.7 واحد درصد افزایش پیدا کرده است. 
 
بررسی میزان افزایش در ماه های دیگر نشان می دهد این بیشترین سرعت افزایشی این نرخ در 4 ماه اخیر بوده است.
 
مقایسه تفکیکی در آمارهای اقتصادی تورم در قاب دی ماه مشاهده می شود بیشترین نرخ تورم در بخش دخانیات رخ داده که برابر با 4.8 بوده و کمترین میزان تورم ماهانه نیز به «آب، برق و سوخت» تعلق داشته که معادل با منفی 4.8 درصد است.
 
در بخش خوراکی ها نیز «نان و غلات» در کالاهای خوراکی نشان دهنده بیشترین میزان نرخ تورم ماهانه در این قسمت بوده که برابر با 4.4 است.
 
«سبزیجات»، «گوشت قرمز و گوشت ماکیان» نیز در آمارهای تورمی این ماه نشاندهنده افت قیمت بوده اند. تورم ماهانه سبزیجات منفی 0.2 درصد و تورم ماهانه گوشت قرمز نیز برابر با منفی 0.4 درصد به ثبت رسیده است.
 
نکته مهم دیگر در خصوص تورم ماهانه کالاهای خوراکی آن است که تورم ماهانه میوه و خشکبار در روستاها 4.2 درصد بوده و بالاترین میزان تورم کالاها در روستاها به حساب می آید. این در حالی است که نرخ تورم ماهانه این بخش در مناطق شهرنشین تنها معادل با 0.2 درصد بوده و در سطح پایینی قرار گرفته است.
 
در کالاهای غیرخوراکی نیز در این ماه، تورم ماهانه اجاره و مسکن در کل کشور سطح بالایی قرار داشته که برابر با 4.4 درصد ثبت شده و در سطح بالای تورمی در این ماه قرار گرفته است. تفکیک مقایسه این تورم در شهر ها و روستا نیز نشان می دهد این افزایش قیمت بیشتر در مناطق شهرنشین بوده تا روستاها.

 

تورم

تورم نقطه ای دراولین ماه زمستان برابر با 35.9 درصدثبت شد و  در مقایسه با ماه قبل 0.7 واحد درصد افزایش پیدا کرد.

بررسی تفکیکی کالاهای تورمی در مقایسه نقطه ای شاخص قیمت مصرف کننده نشان می دهد شکر، مربا و عسل در این ماه تورمی معادل با 58.6 درصد داشته که بیشترین میزان تورم خوراکی ها در این مقطع بوده است.
 
در بخش غیرخوراکی ها «هتل و رستوران» نیز در این ماه با تورمی معادل با 62.1 درصد بیشترین میزان افزایش سالانه قیمت را به ثبت رسانده است.
 
در میان بالاترین تورم در میان کالاهای غیرخوراکی پوشاک و کفش نیز رده دوم بیشترین میزان تورم نقطه ای را دارا بوده که معادل با 48 درصد است. 
بررسی تورم دهک های هزینه ای در کشور
 
به طور کلی از لحاظ درآمدو هزینه در کشور می توان جامعه را به ده قسمت تعیین کرد. دهک های بالاتر پردر آمد تر و دهک های پایین تر از درآمد پایین تری برخوردار هستند. طبیعی است سبد مصرفی هر دهک تغییرات قابل توجهی را با دهک های دیگر خواهد داشت. دهک های بالاتر سبد مصرفی غیرخوراکی بالاتر بوده که می تواند نرخ دلار در افزایش و کاهش این کالاها نقش مهم تری دارد. در مقابل در سبد مصرفی دهک های پایین تر خوراکی ها سهم بالاتری را دارا هستند.
 
بررسی تورم ماهانه در دهک ها نشان می دهد دهک های بالاتر تورم ماهانه بیشتری را تجربه کرده اند که کران بالای آن در دهک دهم رخ داده و معادل با 2.7 درصد ثبت شده است. کمترین نرخ تورم دهکی نیز مربوط به دهک اول بوده که برابر با 1.7 درصد ثبت شده است.
 
بررسی تورم ماهانه خوراکی ها و غیرخوراکی ها نیز در این مقطع نشان می دهد مسیر تورمی در هر دو شاخه در دهک های بالاتر بیش تر از دهک های پایینی بوده است.
 
یکی از دلایل این رویداد می تواند افزایش نرخ دلار در این ماه بوده که موجب رشد بیشتر سبد مصرفی دهک های پردرآمد در اولین ماه زمستانی کشور بوده است. برفرض صحت این استدلال می تواند این افزایش قیمت با یک فاصله زمانی مشخص به دهک های پایین تر نیز منتقل شده و در ماه های آتی تورم بیشتری را برای دهک های پایینی به ارمغان بیاورد.
 

تورم