نگرانی از اوج گیری دوباره تورم
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی (ایستانیوز)، درحالی که در ماه های گذشته براساس گزارش های بانک مرکزی و مرکز آمار ایران تورم درحال کنتزل شدن و گردش از روند اوج گیری بود، اما گزارش جدید مرکز آمار ایران نشان می دهد پس از سه ماه روند نزولی تورم در پاییز سال جاری متوقف شده و نرخ تورم ماهانه و نقطه ‌ای در نخستین ماه زمستان دوباره افزایشی شده است. در دی‌ ماه، نرخ تورم ماهانه ۴/ ۲درصد و نرخ تورم نقطه‌ای ۹/ ۳۵ درصد گزارش شد تا نسبت به آذر ماه افزایش ۷/ ۰واحد درصدی را ثبت کنند. به نظر می‌رسد افزایش زمستانی سطح تورم، به‌دلیل حرکت ماشین چاپ پول با سوخت جدید باشد که بانک مرکزی در گزارش تحولات اقتصاد کلان به آن اشاره کرده است. در این میان نرخ تورم میانگین 12 ماهه شاهد یک‌درصد کاهش بود و از 4/ 43 ‌درصد به 4/ 42 درصد رسید. افزایش تورم ماهانه و نقطه به نقطه در ابتدای زمستان یک آلارم محسوب می‌شود. اگر این روند در ماه‌های بعدی تداوم یافت، مسیر تورم میانگین نیز تغییر خواهد کرد.
 
بانک مرکزی در جدیدترین گزارش هشدار داده بود که مطالبات بانک مرکزی از بانک‌ها، یکی از عوامل رشد پایه پولی در ماه‌های اخیر بوده است. این موضوع باعث شده که برخی کارشناسان هشدار دهند، مخارج دولت با استقراض غیرمستقیم از بانک مرکزی و از طریق بانک‌ها تامین می‌شود. به‌ گفته بانک مرکزی، حجم نقدینگی در پایان آذر‌ماه سال‌۱۴۰۰ نسبت به پایان سال‌۱۳۹۹ معادل 27.4درصد رشد کرده و نرخ رشد نقدینگی در 12ماه منتهی به آذر‌ماه‌۱۴۰۰ به 41.4درصد رسیده که 2.7واحد درصد از آن مربوط به افزایش پوشش آماری ناشی از ادغام بانک‌های نظامی در بانک سپه بوده است. به این ترتیب با نادیده‌گرفتن اثر ادغام بانک‌های یادشده، رشد نقدینگی در پایان آذر‌ماه‌۱۴۰۰ نسبت به پایان سال‌۱۳۹۹ معادل 24.9‌درصد و در 12ماه منتهی به آذر‌ماه‌۱۴۰۰ معادل 38.7درصد برآورد شده است. گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد رشد پایه پولی در 12ماه منتهی به آذر‌ امسال به 37.6درصد رسیده، پایه پولی در پایان آذر‌ امسال نسبت به پایان سال‌۱۳۹۹، رشدی معادل 22.2درصد داشته که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل به میزان 6.7واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. دلیل اصلی روند صعودی پایه پولی در آذرماه رشد خالص سایر اقلام دارایی‌ها و بدهی‌های بانک مرکزی و مطالبات بانک مرکزی از بانک‌ها بوده است.
بانک مرکزی می‌‌گوید: بررسی تورم ماهانه به تفکیک کالا و خدمت نشان می‌دهد برخلاف چندماه اخیر، اقلام کالایی در این ماه سهم عمده از تورم ماهانه را به‌خود اختصاص داده‌اند؛ به‌گونه‌ای که کالاهای بادوام که نوسان قیمت آنها همبستگی بالایی با نوسان بازار ارز دارد، تورم ماهانه به نسبت بالایی را در آذرماه ثبت کرده‌اند.
 
اما روند نزولی تورم در ماه های گذشته در حالی متوقف و دوباره صعودی شده است که به اعتقاد کارشناسان بودجه تدوین شده از سوی دولت برای سال آینده هم بودجه ای تورم زا است زیرا هم با کسری رو به رو است و هم بیش از سال جاری دولت روی فروش نفت و درآمدهای نفتی حساب باز کرده است که این موضوع می تواند به تورم دامن بزند. به اعتقاد کارشناسان اگر دولت و مجلس فکری اساسی برای کسری بودجه دولت نکنند در ماه ها و سال آینده تورم بازهم اوج خواهد گرفت و سفره مردم کوچک و کوچکتر خواهد شد.