رمز پول بانک مرکزی چیست؟
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،پس از 2 سال کار از سوی کارشناسان به گفته مسئولان بانک مرکزی نمونه پایلوت یا آزمایشی رمز پول بانک مرکزی آماده شده است ولی احتمالا عملیاتی شدن آن در سال آینده صورت خواهد گرفت. مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک گفته است این شرکت حدود 2سال روی پلتفرم و زیرساخت رمزپول بانک مرکزی کار مستمر انجام داده و هم‌اکنون نمونه پایلوت رمزپول توسط این شرکت آماده شده است. سیدابوطالب نجفی در این رابطه گفته است:مسئله پروژه رمزپول فقط تبدیل ریال به فرم دیجیتال نیست بلکه باید ابعاد اقتصادی، اجتماعی، حقوقی و ریسک‌ها را نیز درنظر بگیریم که این مسئله نیازمند مطالعات سنگین است.
 
چند روز پیش رئیس کل بانک مرکزی صالح ‌آبادی گفته بود: «موضوع رمزپول ملی از جمله موارد مهم در دستور کار بانک مرکزی است که زیرساخت و دستورالعمل‌های مربوط به آن تدوین‌شده و در آینده نزدیک به صورت آزمایشی راه‌اندازی خواهد شد.»
 
رئیس واحد بلاکچین این شرکت نیز اعلام کرده رمزپول رقیبی برای بیت کوین نیست و هدف بانک مرکزی، ارائه پول هوشمند به شهروندان است. به‌گفته وی کاهش هزینه‌های چاپ و اسکناس، هوشمندسازی ردگیری پول، توسعه فراگیری سرویس‌دهی مالی در سطح جامعه و ارائه ابزار مورد نیاز در راستای توسعه اقتصاد دیجیتال از مهم‌ترین مزایای رمز پول بانک مرکزی است.
 
مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک با اشاره به اینکه در ماه‌های پایانی سال با فشار تراکنش‌های صنعت بانکی مواجه بودیم که بایستی مدیریت شوند، گفت: «در دو ماه پایانی سال حدود 35 درصد به تعداد تراکنش‌ها افزوده می‌شود و باید سرویس‌ها را از نظر امنیت، پایداری وعملیات، مدیریت کنیم. براین اساس اجرای پایلوت رمزپول به سال آینده موکول خواهد شد.»
 
در اجرای پایلوت یک طرح پلتفرم مورد نظر به‌صورت مقدماتی و در مقیاس کوچک اجرا و بررسی شده تا امکان‌پذیری آن ارزیابی شود.
 
تولید رمز پول بانک مرکزی از دولت قبل شروع شده بود. پیش از این عبدالناصر همتی، رییس کل پیشین بانک‌ مرکزی در یادداشتی درباره رمزپول بانک مرکزی نوشته بود:« در سال‌های اخیر مباحث متعددی درباره نسبت بانک‌های مرکزی و رمز ارزها و رمز پول‌ها در جهان مطرح شده است. خصوصا نحوه تنظیم گری رمز ارزها، و نسبت آنها با سیاست گذاری پولی و ارزی از مباحث پرچالش این حوزه است. طی دو سال گذشته، تشکیل جلسات بررسی و قاعده گذاری در بالاترین سطوح سیاست گذاری‌های اقتصادی جهان در باره رمز ارزها بارها تکرار شده است و الگوی مواجهه با این پدیده، با اهداف متفاوت مورد بررسی قرار گرفته است. ازجمله اهداف بانک‌های مرکزی مختلف، افزایش کنترل در خصوص انتقال اعتبار، بین المللی کردن ارز ملی و حتی تغییر در معماری سیستم پولی است. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران هم با بررسی این روند جدید جهانی و متمرکز شدن بر الگوهای مختلف در پی انتخاب بهترین راهبرد ممکن در این حوزه است و ویرایش اولیه سند جامع رمز پول را تهیه کرده است.»