سطح تولید در کشور همچنان منفی است
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،گزارش جدید پژوهشکده پولی و بانکی نشان می‌دهد سطح تولید در میان شرکت‌های صنعتی در آذرماه امسال بهبود پیدا کرده؛ با این حال شاخص تولیدات صنعتی هنوز در محدوده منفی 0.2 درصد است. در این میان صنایع صادرات‌ محور همچنان با بیشترین میزان کاهش تولید مواجه اند. روند کاهش تولید 2 صنعت داروسازی و پتروشیمی در آذرماه بیش از سایر صنایع بوده است. براساس گزارش بانک مرکزی از تولیدات صنعتی شرکت‌های بورسی روند تولید در میان کارخانه‌های صنعتی که ماه قبل به منفی 0.7درصد رسیده بود در آذرماه به منفی 0.2درصد رسیده است.
 
این آمار نشان می‌دهد روند تولید در ایران در یک ماه گذشته اندکی بهبود پیدا کرده است، ولی با این حال هنوز سطح تولید در ایران منفی است. با درنظر گرفتن موجودی انبار کارخانه‌ها می‌توان گفت احتمالا این روند منفی در ماه‌های آینده هم ادامه خواهد یافت. طبق اطلاعات پژوهشکده پولی و بانکی موجودی انبار کارخانه‌ها از خردادماه تا آذرماه امسال روند افزایشی داشته؛ به این معنا که حتی با وجود کاهش تولید، بخشی از تولید این کارخانه‌ها انبار شده است. این اقدام از مهرماه روندی فزاینده گرفته؛ به‌ طوری که در آذرماه شاخص موجودی انبار از بیشترین افزایش در یک ‌سال اخیر برخوردار شده است.
 
پژوهشکده پولی و بانکی گزارش داده، در آذرماه امسال همچون 6ماه گذشته میزان تولید در شرکت‌های صادرات‌محور روند نزولی را طی کرده است. طبق این اطلاعات از آبان‌ماه سال گذشته، برخلاف دوره قبلی، رشد تولید صنایع صادرات‌محور، از رشد تولید سایر صنایع، پایین‌ تر بوده است. این اختلاف در ماه‌های اخیر به مرور افزایش یافته؛ به‌طوری‌که رشد شرکت‌های صادرات‌محور از مهر تا آذر به‌طور متوسط 8واحد درصد کمتر از رشد سایر صنایع بوده است.
 
آمارها نشان می‌دهد روند تولید کالاهای مصرفی نیز در 6ماه اخیر نزولی بوده؛ به‌ طوری که رشد 13 درصدی تولید کالاهای مصرفی در خردادماه امسال به 3.3 درصد در آذرماه رسیده است. یکی از مهم‌ترین دلایل افت تولید کالاهای مصرفی، وابستگی خطوط تولید این کالاها به واردات مواداولیه از سایر کشور‌هاست. این اطلاعات حاکی است بسیاری از صنایع به‌دلیل محدودیت‌های تحریم ها و..نتوانسته‌اند مواد اولیه مورد نیاز خود را وارد کنند و این موضوع به افت تولید کالاهای مصرفی منجر شده است. یکی از مهم ‌ترین صنایعی که به این دلیل با کاهش تولید مواجه شده صنعت دارو‌سازی‌ است که در کنار صنایع پتروشیمی با بیشترین میزان کاهش تولید در آذرماه مواجه شده‌ است.
 
در میان صنایع صادراتی، بیشترین افت تولید مربوط به گروه محصولات شیمیایی یا شرکت‌های تولید‌کننده محصولات پتروشیمی بوده است. آمار‌ها نشان می‌دهد موجودی انبار تولید‌کننده‌های پتروشیمی در پاییز امسال 8.7درصد و فقط در آذرماه 7.4درصد رشد کرده است. یکی از دلایل کاهش تولید در این شرکت‌ها شروع فصل سرما و کاهش خوراک گاز تحویلی به پتروشیمی‌ها بوده است. در طول چند ماه گذشته به‌دلیل کمبود گاز، حجم گاز تحویلی به این صنایع کاهش یافته است.
 
در این میان این گزارش نشان می دهد روند تولید در برخی صنایع بهبود یافته است؛ به‌طور مثال در گروه فلزات اساسی اگرچه سطح تولید در آذرماه همچنان منفی بوده است، اما این روند منفی کمرنگ‌تر شده و از منفی 6.5درصد در آبان‌ ماه به منفی 2.9 درصد رسیده است. قطعی گاز صنایع فولادی می‌تواند مهم‌ ترین دلیل ادامه‌دار بودن رشد منفی در این صنعت باشد. در آذرماه امسال همچنین روند تولید در صنعت خودرو‌سازی‌ هم 9.3 درصد رشد کرده است. با این حال رشد‌ این صنعت هنوز نتوانسته زیان انباشته این صنعت را جبران کند و صنعت خودرو‌سازی‌ همچنان زیان‌ده‌ترین صنعت در ایران است.