دومین واگذاری بزرگ تاریخ بازار سرمایه
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،در روزهایی که بورس لباس قرمز به تن کرده و هر روز با ریزش شاخص مواجه است و سرمایه گذاران بیشتری را از دست می دهد؛ حالا مسئولان دولتی به دنبال آن هستند که با عرضه 15 درصد از سهام هلدینگ خلیج فارس علاوه بر جبران کسری بودجه، امید و سرمایه گذاران را به تالار بورس بازگردانند. 15درصد از سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس چهارشنبه هفته آینده یعنی 6 بهمن ماه به ارزش 2/2میلیارد دلار در بورس عرضه می‌شود. این مهم ترین عرضه سهام یک شرکت دولتی در بورس از سوی سازمان خصوصی سازی در دولت جدید و البته سال های گذشته محسوب می شود.البته عرضه سهام این شرکت به صورت بلوک خواهد بود.
 
طبق اطلاعیه بورس تهران، چهارشنبه هفته آینده، 15درصد از سهام هلدینگ خلیج‌فارس به ارزش 2.2میلیارد دلار عرضه خواهد شد. این واگذاری بعد از واگذاری سهام مخابرات در سال1388 دومین واگذاری بزرگ تاریخ بازار سرمایه است. رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ در این‌باره گفته است: بلوک سهام هلدینگ خلیج‌ فارس مشتری دارد. چهارشنبه هفته آینده (6بهمن‌ماه) 43 میلیارد و50 میلیون برگ  از سهام هلدینگ خلیج‌ فارس به حداقل قیمت پایه 1407 تومان به ازای هر سهم واگذار می‌شود، یعنی خریدار برای خرید این بلوک 15درصدی از سهام هلدینگ خلیج ‌فارس ‌باید 60هزار و 571میلیارد تومان، معادل 2میلیارد و 150میلیون دلار(با احتساب هر دلار 28هزار تومان) به دولت پرداخت کند.
 
این واگذاری در شرایطی انجام می‌شود که ظرف روز‌های گذشته و در آستانه این عرضه بزرگ، مدیرعامل هلدینگ خلیج‌ فارس تغییر کرد و صندلی مدیریت آن با حاشیه های زیاد به عبدالعلی علی‌عسکری رئیس‌ سابق سازمان صداوسیما سپرده شد.
 
هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس هم‌اکنون با ارزشی معادل 316هزار میلیارد تومان(11میلیارد دلار) بعد از فولاد مبارکه اصفهان دومین شرکت بزرگ بازار سرمایه ایران است. هنوز مشخص نیست خریدار احتمالی سهام این شرکت کیست؟ اما آن‌طور که حسین قربان‌زاده، رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ خبر داده است، بلوک 15درصدی سهام هلدینگ خلیج‌فارس یک متقاضی خرید جدی دارد که در روز عرضه وارد رقابت برای خرید سهام این شرکت خواهد شد. قربان‌زاده اما درباره هویت و نام خریدار اطلاعاتی ارائه نکرده است. البته پیش از این اعلام شده بود که چند متقاضی برای خرید سهام هلدینگ خلیج فارس وجود دارد ولی حالا باید منتظر بود و دید که در روز عرضه چه اتفاقی رخ خواهد داد.
 
هم‌اکنون 17.7درصد از سهام هلدینگ خلیج‌فارس، به نمایندگی از دولت، در اختیار شرکت ملی صنایع پتروشیمی است که با فروش 15درصد از سهام در هفته آینده، سهم دولت به 2.7درصد کاهش خواهد یافت. همزمان 21.5درصد از سهام هلدینگ خلیج‌فارس در اختیار گروه پتروشیمی تابان‌فردا است؛ 6درصد در اختیار تاپیکو و بقیه سهام متعلق به مشمولان سهام عدالت است. 
 
همچنین بر اساس مصوبه هیئت وزیران در تیرماه سال جاری، سازمان خصوصی سازی مکلف شده است بخشی از سهام شرکت‌های مجتمع صنعتی اسفراین و شرکت پالایشگاه‌های نفت امام خمینی شازند را هم به صندوق بازنشستگی منتقل کند.
 
پیش از این رئیس سازمان خصوصی سازی گفته بود:« به دلیل آماده بودن عرضه سهام شرکت پالایشگاه‌های نفت امام خمینی شازند در بورس، منتظر دستور وزیر اقتصاد هستیم تا با ملاحظاتی که در خصوص بازار سرمایه وجود دارد در زمان مناسبی این عرضه اولیه صورت گیرد. این پالایشگاه به دلیل پیچیدگی در تکنولوژی و کیفیت بنزین، جزو پالایشگاه‌های درجه اول و مطلوب است و امیدواریم عرضه اولیه این شرکت با موفقیت انجام رسد.»